یافته جدید محققان در زمینه تکوین سلول های بنیادی

مطالعات بسیاری در گذشته روی ژن هایی فوکوس کرده اند که در زمان تعیین سرنوشت سلول های بنیادی و تبدیل شدن آن ها به اندام های خاص خاموش و روشن می شوند.


مطالعات بسیاری در گذشته روی ژن هایی فوکوس کرده اند که در زمان تعیین سرنوشت سلول های بنیادی و تبدیل شدن آن ها به اندام های خاص خاموش و روشن می شوند. حال محققان در مطالعه جدید به بررسی وضعیتی پرداخته اند که زودتر از این فرایند اتفاق می افتد و به موجب آن کاهش 90 درصد بیان ژنی اثری روی مقدار پروتئینی که ساخته می شود ندارد. این یافته ای بسیار جالب است که برای اولین بار مورد شناسایی قرار گرفته است. محققین دریافته اند که پروتئین های KLF4 زمانی که ساخته می شوند تا 24 ساعت بعد فعال باقی می مانند و این از این جهت بسیار جالب است که فاکتورهای رونویسی معمولا دو الی سه ساعت در یک سلول دوام می آورند.

بررسی بیشتر نشان داد که طی فرایند تمایز سلول های بنیادی، KLF4 به صورت ناپایدار در می آیند و با تجزیه شدن آن، سلول نمی تواند تمایز بیابد. پروتئین KLF4 بسیار باثبات می باشد و سلول ها را در مرحله بنیادینگی قفل می کند. اما تجزیه شدن آن ها موجب رها شدن سلول های بنیادی جهت تمایز و تولید اندام های مختلف در بدن می شود. این یافته می تواند کاربرد مهمی در پزشکی بازساختی و تولید اندام های جدید داشته باشد و هم چنین می تواند به درک هر چه بیشتر از سلول های بنیادی و نحوه تمایز آن ها در بدن کمک کند.

Reference:http://genesdev.cshlp.org/content/33/15-16/1069

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZK22