گسترش روشی برای تمایز iPSC با واسطه فاکتور رونویسی

دانشمندان روشی را برای استخراج صدها سلول مختلف (iPSC) با استفاده از عوامل رونویسی ایجاد کرده اند.

دانشمندان روشی را برای استخراج صدها سلول مختلف (iPSC) با استفاده از عوامل رونویسی ایجاد کرده اند.

تحقیقات آنها اخیراً در Nature Biotechnology منتشر شده است. iPSC ها فرصتی برای تمایز به انواع مختلف سلول ها و بافت ها فراهم می کنند - با این حال ، انجام  دادن یک پروتکل خاص برای تبدیل این سلول ها دشوار است.

بیشتر پروتکل های تمایز بسیار دشوار و پیچیده هستند. بدست آوردن انواع مختلف سلول از iPSC به طور همزمان و به صورت کنترل شده در یک کشت واحد امکان پذیر نیست. "

این تیم از عوامل رونویسی به عنوان واسطه در تمایز سلول های بنیادی به منظور جایگزینی روش های پیچیده با  پروتکل های ساده استفاده کرد. این گروه پس از غربالگری 1732 فاکتور رونویسی ، 290 پروتئین متصل به DNA را یافتند که قادر بودند سلولهای بنیادی را به سرعت و به طور موثر در سلولهای هدف از جمله سلول های عصبی ، بافت همبند و سلول های رگ خونی مجدداً برنامه ریزی کنند .

 

Busskamp اظهار داشت: "مزیت فاکتورهای رونویسی مشخص شده این است که آنها قادرند iPSC ها را به سرعت و به آسانی به سلولهای بدن تبدیل کنند و به طور بالقوه می توانند از آنها برای تشکیل بافتهای پیچیده تری نیز استفاده شود."

جورج م. چرچ ، در دانشگاه هاروارد اظهار داشت: "این نتایج یافته های جدیدی را ایجاد می کند. "تنوع ، سادگی و سرعت برنامه نویسی سلول های بنیادی با استفاده از عوامل رونویسی ، تحقیقات سلول های بنیادی را در مقیاس گسترده امکان پذیر می کند. در سراسر جهان ، 50 گروه دیگر در حال کار با سلولهای بنیادی قابل برنامه ریزی و با کتابخانه فاکتور رونویسی هستند. "

Busskamp پتانسیل زیادی را برای این فناوری سلول های بنیادی در چشم پزشکی پیش بینی می کند. "برای بیماری هایی که شبکیه از بین می رود ، مانند تخریب ماکولا (AMD) مربوط به سن ، امید است که در برخی از زمان ها ، جایگزینی گیرنده های نوری آسیب دیده با کمک تبدیل iPSC امکان پذیر باشد که تلاش این  تیم برای رسیدن به این هدف است."

 

https://www.regmednet.com/expanding-the-toolbox-for-transcription-factor-mediated-ipsc-differentiation/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmgp