کنترل بازسازی بافت پوششی روده توسط مویرگ های لنفاوی

مویرگ های لنفاوی واسطه تمایز سلول های بنیادی در روده هستند و پروتئین های کلیدی را برای کنترل این مکانیسم تولید می‌کنند. بافت روده باید به طور دائمی بازسازی و جایگزین شود تا روده نقش خود را به عنوان سدی در برابر پاتوژن ها و همچنین جذب کننده مواد مغذی ایفا کند.

مویرگ های لنفاوی واسطه تمایز سلول های بنیادی در روده هستند و پروتئین های کلیدی را برای کنترل این مکانیسم  تولید می‌کنند. بافت روده باید به طور دائمی بازسازی و جایگزین شود تا روده نقش خود را به عنوان سدی در برابر پاتوژن ها و همچنین جذب  کننده مواد مغذی ایفا کند. مسیر زیربنایی این مکانیسم به طور کامل شناخته نشده است، اما مطالعه اخیر نشان می دهد که مویرگ های لنفاوی به عنوان سیگنال دهنده اصلی در این مکانیسم عمل می کنند.

سلول های بنیادی اپیتلیال در روده، مسئول ترمیم مداوم بافت مورد نیاز هستند و بسته به ریزمحیط  که به عنوان niches شناخته می شود، به سلول های تخصص‌یافته برای جایگزینی بافت پوششی روده تمایز می‌یابند و یا ذخیره سلول های بنیادی را دوباره تجدید و بازسازی ‌می‌کنند. وجود هرگونه اختلال و ضعف در هماهنگی این مکانسیم می تواند منجر به وقوع اختلالات روده ای مانند: بیماری التهابی روده یا برخی سرطان ها شود.

پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت "کلید درمان این بیماری‌ها این است که بفهمیم در این اکوسیستم چه چیزی با چه چیزی ارتباط دارد و چگونه می توانیم شبکه های ارتباطی را بازنشانی کنیم".

 

https://www.biotechniques.com/cell-and-tissue-biology/lymphatic-capillaries-regulate-intestinal-lining-regeneration/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZCCu