کشف یک سیستم سیگنالینگ جدید برای بازسازی خون

گروهی از محققان نشان داده‌اند که سلول‌های استخوانی بسته‌هایی از مواد ژنتیکی را مستقیماً به پیش‌سازهای استخوانی منتقل می‌کنند و باعث افزایش تولید خون و تحریک سلول‌های ایمنی لازم برای مبارزه با عفونت می‌شوند.

 

گروهی از محققان به سرپرستی دیوید اسکادن، مدیر HSCI، نشان داده‌اند که سلول‌های استخوانی بسته‌هایی از مواد ژنتیکی را مستقیماً به پیش‌سازهای استخوانی منتقل می‌کنند و باعث افزایش تولید خون و تحریک سلول‌های ایمنی لازم برای مبارزه با عفونت می‌شوند.

خون یکی از احیا کننده ترین مواد بدن ما است و تولید سلول های خونی جدید با شرایط استرس مانند عفونت به طور چشمگیری افزایش می یابد. تعریف اینکه چگونه بدن می داند چه زمانی باید روشن شود و چه زمانی تولید سلول های خونی را خاموش کند، منجر به کشف هورمون ها (سیتوکین ها) شده است که اکنون داروهای مهمی هستند.

همانطور که در مقاله جدیدی در سلول های بنیادی سلولی مستند شده است، محققان موسسه سلول های بنیادی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست فرآیند جدیدی را کشف کرده اند که مستقل از هورمون ها است و به سرعت سلول های ایمنی لازم برای مبارزه با عفونت را افزایش می دهد. بر اساس مشاهدات انجام شده در مغز استخوان، محققان نشان دادند که وزیکول‌های ترشحی از سلول‌های استخوانی بسته‌هایی از مواد را مستقیماً به پیش سازهای خونی منتقل می‌کنند. این بسته‌ها شامل قطعاتی از سلول‌های استخوانی دارای انواع مختلفی از ‌RNAهای خاص هستند. بخش عمده‌ای از این بار RNA شامل tRNA پردازش شده‌ای است که دارای ویژگی جالب توجه ی هستند و به سرعت تولید پروتئین در سلول گیرنده را افزایش می‌دهند. تحویل این بار  tRNA به سلول‌های گیرنده یک جهش سریع در پیش سازخونی ایجاد کرده ومنجر به افزایش سلول‌های جدید خونی و توانایی بیشتر در مقابله با عفونت‌های شدید می‌شود.  

از آنجایی که این فرآیند در شرایط استرس افزایش می‌یابد، احتمالاً این یک استراتژی جایگزین است که توسط طبیعت برای پاسخ به چالش‌ها استفاده می‌شود . اسکادن گفت: «زیبایی سیتوکین یا هورمون در این است که بسیار خاص است. اما هنگامی که با سلول دریافت کننده تعامل دارد، آن سلول دریافت کننده باید سخت افزار لازم برای دریافت پیام را داشته باشد. این انتقال مستقیم به همه آن مراحل میانی نیاز ندارد. وزیکول فقط وارد می شود، ادغام می شود و سلول گیرنده را فعال می کند.

این نتایج بینش جدیدی در مورد چگونگی استفاده بدن از روش‌های متعدد برای بهبود انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهد. استفاده از این روش ممکن است رویکرد جدیدی برای بهبود دفاع در برابر عفونت شدید ارائه دهد.

Ref: https://hsci.harvard.edu/news/new-signaling-system-blood-regeneratio

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8Vs