کشف هدف جدید بالقوه ایمونوتراپی برای سرطان سر/گردن

محققان دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا و مرکز سرطان مورز در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، ارتباط قوی بین محصول یک ژن بیان شده در اکثر سرطان ها، از جمله شایعترین نوع سرطان سر و گردن، و افزایش نرخ سرطان را شناسایی کرده اند که سطح آن در گلبول های سفید خون که آنتی بادی را در تومورها تولید می کنند افزایش می یابد.



 محققان دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا و مرکز سرطان مورز در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، ارتباط قوی بین محصول یک ژن بیان شده در اکثر سرطان ها، از جمله شایعترین نوع سرطان سر و گردن، و افزایش نرخ سرطان را شناسایی کرده اند که سطح آن در گلبول های سفید خون که آنتی بادی را در تومورها تولید می کنند افزایش می یابد.

 این یافته ها که در شماره 10 مارس 2023 PNAS Nexus منتشر شد، یک هدف و رویکرد جدید بالقوه برای ایمنی درمانی های سرطان را پیشنهاد می کند که تاکنون نتایج متفاوتی برای برخی سرطان های سر و گردن به دنبال داشته است.

 ترانس کریپتاز معکوس تلومراز (TERT) آنتی ژنی است که به وفور در تقریباً 85 درصد سلول های تومور تولید می شود.  آنتی ژن ها سموم یا سایر موادی هستند که پاسخ ایمنی را در برابر آن ماده تحریک می کنند.  این امر به ویژه در مورد TERT در بیماران سرطانی صادق است.

 اما تاکنون اثرات بیان TERT بر تنظیم ایمنی تطبیقی در تومورها درک نشده بود.  در مطالعه جدید، نویسنده ارشد مطالعه Maurizio Zanetti، MD، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی UC San Diego و رئیس آزمایشگاه ایمونولوژی در مرکز سرطان UC San Diego Moores، و همکارانش از داده های توالی RNA از اطلس ژنوم سرطان استفاده کردند.

 هانا کارتر، یکی از نویسندگان ارشد، دکترا و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، گفت: «دادههای ما از طریق تحلیل مجدد محاسباتی هدفمند اطلس ژنوم سرطان، یک مجموعه داده توالی توموری عمومی با ارزش، که بر اساس اصول اصلی ایمونولوژی هدایت میشود، به دست آمد."

 به طور خاص، زانتی، کارتر و همکارانشان 11 نوع تومور جامد را برای بررسی برهمکنشهای بالقوه بین بیان TERT و سلولهای B و T که به ریزمحیط تومور نفوذ کردهاند، بررسی کردند.

 سلول های B سلول های پاسخ ایمنی هستند که آنتی بادی ها را برای آنتی ژن ها، از باکتری ها و ویروس ها گرفته تا سموم تولید می کنند.  سلولهای T سلولهای ایمنی هستند که سلولهایی را در بدن که توسط آنتی ژن ها تسخیر شده یا سرطانی شدهاند، هدف قرار داده و از بین میبرند.  اما سلول های B همچنین آنتی ژن هایی را به سلول های T ارائه می دهند که باعث فعال شدن آنها در این فرآیند می شود.

 محققان ارتباط مثبتی بین بیان TERT و سلولهای B و T در چهار نوع سرطان، با قویترین ارتباط در کارسینوم سلول سنگفرشی سر و گردن، وضعیتی که در غشای مخاطی دهان، بینی و گلو ایجاد میشود، یافتند.

 آنها دریافتند که بیمارانی که این ارتباط در آنها یافت شد با نتایج بالینی مطلوب تری مرتبط هستند.  به گفته زانتی، یافتهها نشان میدهد که ساختارهای لنفاوی درون تومور توسط لنفوسیتهای B و T با TERT به عنوان آنتیژن اتصال بالقوه تشکیل میشود.

 کارسینوم سلول سنگفرشی سر و گردن (HNSCC) ششمین بدخیمی شایع است و 90 درصد از سرطان های سر و گردن را تشکیل می دهد.  علل اولیه این بیماری مصرف طولانی مدت تنباکو، مصرف الکل و عفونت با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی است.

 در ایالات متحده، سالانه تقریباً 66000 مورد جدید سرطان سر و گردن تشخیص داده می شود و 15000 نفر نیز جان خود را از دست می دهند.  مرگ و میر HNSCC بالا است.  تقریباً 50 تا 60 درصد بیماران در عرض یک سال پس از تشخیص می میرند.  میزان بقای کلی پنج ساله (بیمارانی که پنج سال پس از تشخیص زنده هستند) 50 درصد است.

 درمان تومورهای HNSCC که از طریق جراحی قابل برداشتن نیستند شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنی درمانی است، اگرچه تنها بخش کوچکی از بیماران از ایمنی درمانی بهره می برند.  زانتی گفت که یافته های جدید به راه های بالقوه جدید برای درمان HNSCC، به ویژه در بیمارانی که در معرض خطر بالاتر برای پیامدهای بدتر هستند، اشاره دارد.

 ایمونوتراپی سرطان در مورد درمان یک بیمار با استفاده از سیستم ایمنی خود برای مبارزه با بدخیمی است.  در حالت ایدهآل، باید مکانیسم های موجود در بیماران را تقویت کرد.»

 تاکید فعلی بر نئوآنتی ژن ها (پروتئین هایی که در سلول های سرطانی هنگام وقوع جهش های خاصی در DNA تومور ایجاد می شوند) و مهارکننده های نقاط وارسی (داروهایی مانند آنتی بادی های مونوکلونال) است که اقداماتی را که به محافظت از سلول های سرطانی در برابر حمله سلول های T کمک می کند، هدف قرار داده و مسدود می کنند.  اما این درمان ها فقط تا حدی و فقط در برخی از انواع سرطان موثر است.  یافته های ما شواهدی را ارائه می دهند که بیان TERT بالا یک سیگنال کلیدی است که سطوح بالایی از سلولهای B و T را در داخل تومور تولید میکند و راه جدیدی را برای توسعه ایمنی درمانی های درون توموری برای تقویت ایمنی ضد توموری در حال حاضر پیشنهاد میکند.

https://www.miragenews.com/potential-new-immunotherapy-target-for-headneck-965495/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZG8v