کشف حذف ژن مسئول ناهنجاری در سلول‌های سرطان خون توسط زیست‌شناسان

مسئله مبهمی که وجود دارد این است که چرا هسته‌های سلول‌های سرطانی خاص شکلی عجیب دارند. این هسته‌های فشرده شده در مرکز، ناهنجاری‌های Pelger-Huët نامیده می‌شوند. اگرچه این تغییر ساختاری در داخل سلول‌های خونی نشان‌دهنده سرطان احتمالی است، اما تا پیش از یک مطالعه که اخیراً انجام شد، کسی نمی‌دانست که چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود.

محققان این تیم می‌خواستند به ریشه مولکولی این سرطان‌ها برسند. آنها تصور می‌کردند چیزی در ژنوم  سلول‌های بنیادی نهفته است که به ایجاد دودمان سلول‌های خونی ادامه می‌دهند. چه چیزی سرنوشت این سلول‌های پیش‌ساز را تعیین می‌کند که به جای نوتروفیل‌های طبیعی، باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند؟ محققان در  مطالعه اخیر به از دست دادن لامینB1  هسته‌ای که روی کروموزوم 5q  کدگذاری شده بود، شک کردند چراکه این ژن اغلب در سلول‌هایی از بافت میلوئیدی که در حال رشد غیرعادی بررسی می‌شدند، حذف شده بود. شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که این از دست دادن لامین B1، مقصر به وجود آمدن هسته‌های بد شکل است.

به گفته محققان، از دست دادن لامین B1 برای ایجاد ناهنجاری‌های Pelger-Huet هم لازم و هم کافی بود. به گفته محققان، این مطالعه همچنین لامین B1 هسته‌ای را به عنوان یک تنظیم‌کننده اصلی تعیین سرنوشت سلولی در سلول‌های بنیادی خون ساز، یکپارچگی ژنوم و مورفولوژی هسته‌ای نشان می‌دهد. این مطالعه جهش‌های لامین را در سرطان کشف کرده و نشان می‌دهد که این جهش‌ها مسئول هسته‌های با شکل عجیبی هستند که در قرن گذشته به آسیب شناسان کمک کرده تا سرطان‌ها را تشخیص دهند.

وجود این تغییرات ممکن است یک نشانگر زیستی اولیه سرطان باشد که تشخیص آن می‌تواند تشخیص و درمان زودهنگام سرطان خون را امکان پذیر کند.

//isti.ir/ZuYt