کارتی سل تراپی راهی برای سلول درمانی

برنامه‌ریزی سلول‌های انسانی برای ایجاد عملکردهای درمانی مورد نظر، اساس زمینه رشد سلول درمانی است.

 

برنامه‌ریزی سلول‌های انسانی برای ایجاد عملکردهای درمانی مورد نظر، اساس زمینه رشد سلول درمانی است. یکی از روش های کلیدی، ایمونوتراپی با کمک سلول T با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) بوده، که در آن سلول‌های T مشتق شده از بیمار به لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌شوند تا گیرنده‌های هدف‌گیری آنتی‌ژن را بیان کنند تا امکان حمله به تومورها فراهم شود.

کارتی سل تراپی هایی که تاکنون تایید شده است شامل Kymriah،   Carvykti،Abecema،Yescarta و غیره  می باشد. سلول های مهندسی شده معمولا منجمد می شوند و به بیمارستان ارسال شده تا به بیماران تزریق شوند. هنگامی که سلول ها تزریق می شوند به سرعت گسترش یافته و در عرض دو هفته به اوج خود می رسند و سپس کاهش می یابند. تداوم طولانی مدت و سینتیک اغلب محصولات متغیر است اما به دلیل عمر سلول های T، CAR می تواند ماه ها تا سال ها باقی بماند.

پاسخ ها برای سرطان های CD19 و مولتیپل میلوما قابل توجه می باشد. بسیاری از بیماران در عرض چهار هفته به پاسخ کامل یا کلیرانس نسبی می رسند. در بسیاری از موارد، 40 درصد از بیماران لنفوم و تعداد بالای بیماران مولتیپل میلوما می توانند تا دو سال پس از درمان پاسخ دهند. اگرچه این امر دلگرم کننده است اما هنوز امکان بهبود وجود دارد.

لینک خبر:

https://www.genengnews.com/topics/drug-discovery/driving-the-car-the-road-ahead-for-cell-therapy/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXgv