کاربردهای جدید برای سلول‌های بنیادی استرومال قرنیه

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ده میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری قرنیه نابینا می‌شوند. در بسیاری از شرایط، پیوند قرنیه می‌تواند بینایی را بازگرداند؛ اما کمبود جهانی بافت مناسب و خطر بالای رد پیوند، موجب شد پتانسیل درمان با سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ده میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری قرنیه نابینا می‌شوند. در بسیاری از شرایط، پیوند قرنیه می‌تواند بینایی را بازگرداند؛ اما کمبود جهانی بافت مناسب و خطر بالای رد پیوند، موجب شد پتانسیل درمان با سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت مورد بررسی قرار گیرد. سلول‌های بنیادی اپیتلیال لیمبال (LESC)  بیرونی‌ترین لایه قرنیه را حفظ می‌کنند و می‌توانند برای بازگرداندن بینایی پیوند شوند.

با این حال هنگامی که اسکار اتفاق میافتد، پیوند استرومای قرنیه لازم است. سلول‌های بنیادی استرومایی قرنیه انسان (CSSC) در نگهداری استروما نقش دارند. این مطالعه توسعه یک معادل بافت مناسب جراح (TE) بررسی کرده است. RAFT-TE یک سطح چشم مصنوعی است. در این  مطالعه مقایسه‌ای انجام شد تا نشان دهد که کلاژن کوکن جایگزین مناسبی برای کلاژن درجه تحقیقاتی است؛ زیرا خواص RAFT-TE را به خطر نمی‌اندازد. ابتدا ایده تحویل مشترک CSSC همراه با LESCS به سطح RAFT-TE به عنوان یک جمعیت مختلط آزمایش شد. این منجر به لایه برداری غیرمنتظره سلول‌های اپیتلیال شد. برای غلبه بر این چالش، CSSC برای اولین بار با موفقیت در داخل Koken RAFT-TE کشت شد. CSSC خوشه‌های سلولی را تشکیل داد، ماتریکس را بازسازی کرد و به سطح TE مهاجرت کرد.  این مطالعه به طور کلی دیدگاه ارزشمندی برای توسعه درمان‌ برای بازگرداندن بینایی در بیماران مبتلا به کوری قرنیه فراهم می‌کند.

https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10127500/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zz2u