کارآزمایی نخستین واکسن کرونای ایرانی مبتنی بر تکنولوژی mRNAآغاز شد

 

 

کرناپسین به عنوان اولین واکسن پیشگیرانه مجموعه رناپ به طور کاملاً بومی توسعه یافته است. مجموعه دانش‌بنیان رناپ با حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به دنبال توسعه دانش فنی با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه داخلی برای تولید فرآورده‌های نوین دارویی و پیشگیرانه مبتنی بر فناوری mRNA است.

واکسیناسیون در ایمنی جامعه در برابر بیماری‌ها نقش حیاتی دارد. واکسن‌های mRNA به دلیل ساختار انعطاف‌پذیر و تولید پرسرعت و پربازده، نسبت به سایر واکسن‌ها برای تولید انبوه ارجحیت دارند. در صورت وجود شرایط و فرآیندهای آماده، از زمانی که کد ژنتیکی یک آنتی‌ژن خاص مشخص می‌شود تا طراحی و تولید واکسن‌ mRNA بر علیه آن آنتی‌ژن، ممکن است تنها چند هفته زمان لازم باشد. mRNA در آزمایشگاه و در یک سیستم فاقد سلول تولید می‌شود، به همین دلیل با در دسترس بودن مواد لازم برای تولید، تقریبا هیچ محدودیتی برای افزایش تولید وجود نخواهد داشت. روش تولید هیچ کدام از انواع دیگر واکسن‌ها مانند واکسن‌های حاوی ویروس غیرفعال، واکسن‌های آدنوویروسی و واکسن‌های زیرواحد، قابل مقایسه با تولید واکسن mRNA نیستند و پیچیده‌تر بوده و به زمان بیشتری نیازمند هستند.

مهمترین مزیت واکسن‌های  mRNA نسبت به سایر واکسن‌ها، توانایی القای همزمان پاسخ ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون کمک گرفتن از مواد اضافی (ادجوانت) در فرمولاسیون واکسن است. همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، باعث می‌شود در شرایط همه‌گیری بتوان به سرعت نسبت به ساخت واکسن‌های جدید اقدام و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری کرد.  در مواردی مانند ویروس کرونا که ویروس توانایی تغییر ژنتیکی دارد و سویه‌های جدیدی از ویروس ایجاد می‌شود، واکسن‌های mRNA به دلیل اثربخشی قوی و امکان تولید سریعی که دارند، هم احتمال ایجاد واریانت‌های جدید را کاهش می‌دهند و هم با تولید سریع واکسن بر علیه واریانت‌های جدید، می‌توان ایمنی مناسب در جامعه ایجاد نمود. هم اکنون در رناپ واکسن mRNA بر علیه تمام سویه‌های پرخطر ویروس کرونا نظیر سویه‌های برزیلی، انگلیسی، افریقایی و حتی هندی (دلتا) علاوه بر سویه ووهان تولید شده است که به محض ایجاد ضرورت و کسب اجازه از سازمان غذا و دارو، می‌توان هر کدام از آنها را وارد فرآیند تولید کرد.

گفتنی است مقاله مربوط به این واکسن، در مجله vaccines از انتشارات Nature به چاپ رسیده است و نخستین مرحله کارآزمایی بالینی و تزریق واکسن کرونای مبتنی بر تکنولوژی mRNA در مجتمع بیمارستان امام‌خمینی(ره) انجام و این واکسن به‌روی یک داوطلب مرد آزمایش شد.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZM5v