کارآزمایی بالینی واکسن HIV نتایج امیدوارکننده ای ارائه می دهد

آنتی بادی های خنثی کننده گسترده (bnAbs) برای محافظت در برابر عفونت HIV شناخته شده اند. با این حال، چالش هایی برای تحریک bnAbs از طریق واکسیناسیون وجود دارد و bnAbs به ندرت در طول عفونت ایجاد می شود.

آنتی بادی های خنثی کننده گسترده (bnAbs) برای محافظت در برابر عفونت HIV شناخته شده اند. با این حال، چالش هایی برای تحریک bnAbs  از طریق واکسیناسیون وجود دارد و bnAbs به ندرت در طول عفونت ایجاد می شود. در انسان، سلول های B  پیش ساز bnAb نسبتاً غیر معمول هستند. اکنون، آزمایشی که برای اولین بار در انسان انجام شد، ایمنی یک نامزد واکسن پرایمینگ هدف‌گیری ژرم‌ها - نانوذرات 60mer eOD-GT8  با AS01B - و اینکه آیا پاسخ‌های پیش‌ساز bnAb را القا می‌کند، ارزیابی کرد. نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد که ایمونوژن پرایمینگ هدف‌گیری ژرم‌ها بی‌خطر بوده و پاسخ‌های پیش‌ساز bnAb  را در ۲۶ مورد از ۲۷ دریافت‌کننده واکسن (۹۷ درصد) القا کرده است. این کار در Science در مقاله "واکسن باعث ایجاد پیش سازهای آنتی بادی خنثی کننده گسترده در انسان می شود" برای پایان دادن به همه گیری منتشر شده است. امروزه به واکسن پیشگیری کننده اچ آی وی نیاز فوری است. یک راه‌حل ایده‌آل واکسنی است که بدن را وادار به ساخت bnAbs کند که می‌تواند بسیاری از گونه‌های مختلف HIV را در سراسر جهان تشخیص دهد و در برابر عفونت محافظت کند.

برای برخی از پاتوژن‌هایی که از توسعه واکسن‌هایی که مصونیت وسیع ایجاد می‌کنند طفره رفته‌اند، bnAbs در نظر گرفته شده‌اند. این bnAbs به اپی توپ های نسبتاً حفاظت شده روی گلیکوپروتئین های غشایی هر پاتوژن متصل می شوند. یکی از اهداف برخی برنامه‌ها برای ساخت واکسن، ساخت واکسن‌هایی است که می‌توانند به طور قابل اعتمادی باعث ایجاد این bnAbs شوند. اکنون، یک کارآزمایی بالینی فاز اول نتایج امیدوارکننده‌ای را برای واکسن bnAb HIV  ارائه می‌دهد. یک واکسن موثر bnAb  اچ آی وی نیاز به جذب پیش سازهای نادر bnAb از طریق هدف گیری ژرمین برای تولید bnAbs HIV دارد. این مطالعه جدید منتشر شده، نتایج یک کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با پلاسبو را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد یک ایمونوژن اولیه هدف‌گیری ژرمینال بی‌خطر و امکان‌پذیر بوده و پاسخ‌های پیش ساز bnAb را در 26 نفر از 27 دریافت‌کننده واکسن (97%) ایجاد کرده است. . آنها eOD-GT8، یک نانوذره ایمونوژن خودسازماندهی را ساختند که رده زایا را هدف قرار می دهد و حاوی 60 کپی از یک پروتئین پوششی مهندسی شده HIV با جهش هایی است که احتمال جذب پیش سازهای نادر bnAb را افزایش می دهد. نویسندگان نوشتند، این مطالعه، "اثبات بالینی مفهوم را برای استراتژی پرایمینگ طراحی واکسن هدف‌گیری ژرمینال ایجاد می‌کند، از توسعه رژیم‌های تقویت کننده برای تولید پاسخ‌های bnAb کلاس VRC01 در برابر HIV پشتیبانی می‌کند و استفاده از استراتژی هدف‌گیری ژرملاین را برای سایرین تشویق می‌کند. اهداف در HIV و سایر عوامل بیماری زا."

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUPv