ژن درمانی می تواند به بازیابی بینایی از دست رفته در اثر بیماری دژنراتیو کمک کند

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه مونترال تکنیکی را طراحی کردند که در معکوس کردن فرآیند از دست دادن بینایی امیدوارکننده است.

 

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه مونترال تکنیکی را طراحی کردند که در معکوس کردن فرآیند از دست دادن بینایی امیدوارکننده است. این تیم راهی برای فعال کردن سلول‌های «خفته» در شبکیه یافتند تا آنها را به سلول‌های عصبی القایی مجددا برنامه‌ریزی کنند و در نهایت این سلول ها می‌توانند به سلول‌های جدید حسگر نور تبدیل شوند تا بینایی از دست رفته را بازیابی کنند.

سلول های مولر نوعی گلیا هستند که از ساختار نورون های شبکیه حمایت می کنند. جالب است که در ماهی، این سلول‌های مولر می‌توانند برای بازسازی شبکیه پس از آسیب دیدگی یا بیماری دوباره فعال شوند، اما متأسفانه این توانایی در پستانداران وجود ندارد. در این مطالعه مجموعه‌ای از ژن‌های بازسازی کننده را شناسایی کردند.

این تیم یک جفت فاکتور رونویسی به نام‌های Ikzf1 و Ikzf4 را شناسایی کرد که می‌توانند در سلول‌های مولر بیان شوند تا آنها را به نورون‌های شبکیه تبدیل کنند. اینها به نوبه خود می‌توانند برای جایگزینی سلول‌های کلیدی حساس به نور استفاده شوند. در مطالعات دیگر نتایج امیدوارکننده ای در انجام کارهای مشابه با سایر فاکتورهای رونویسی نیز یافته شده است. در حالی که محققین در ابتدای راه هستند، این تیم معتقد است‌ این پروژه امید جدیدی  برای بازسازی شبکیه و بازگرداندن بینایی به بیماران در مراحل پیشرفته بیماری‌های دژنراتیو ارائه می‌کند. سایر ژن درمانی ها نیز در کاهش پیشرفت یا پیشگیری از بیماری، یا کاشت شبکیه مصنوعی برای بازگرداندن بینایی از دست رفته، نویدبخش بوده اند.

 

لینک خبر:

https://newatlas.com/medical/reverse-blindness-gene-therapy-reactivate-retina-cells/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUnw