پیوند نورون اتولوگ در میمون ها امید را برای تسکین علائم پارکینسون ایجاد می کند

در تحقیقی که در Nature Medicine منتشر شد ، محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون( WI ، ایالات متحده) نتایج امیدوار کننده ای را پس از انجام پیوندهای نورون اتولوگ در مغز میمونهایی که علائم پارکینسون را قبل از درمان نشان می دادند ، گزارش کرده اند

 

 

در تحقیقی که در Nature Medicine منتشر شد ، محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون( WI ، ایالات متحده) نتایج امیدوار کننده ای را پس از انجام پیوندهای نورون اتولوگ در مغز میمونهایی که علائم پارکینسون را قبل از درمان نشان می دادند ، گزارش کرده اند.

 این رویکرد که شامل تولید سلول های عصبی از سلول های بنیادی پرتوان ناشی از خود میمون می شود ، از عوارض سیستم ایمنی اولیه جلوگیری می کند و راه را برای کاربردهای بالینی در انسان هموار می کند. از دست دادن دوپامین در نتیجه آسیب به سلول های عصبی در بیماری پارکینسون ، هماهنگی ماهیچه ها را به تدریج دشوارتر می کند و منجر به علائم بارز سفتی ، کندی و لرزش در افراد مبتلا به این بیماری می شود." 

پس از موفقیت محدود گزارش شده توسط محققان در درمان بیماران مبتلا به پارکینسون در مراحل بعدی با استفاده از سلول های بافت جنین ، تیم تحقیق رویکردی را توسعه داده است که شامل تبدیل سلول های اهداکننده از بیمار به حالت سلول های بنیادی است ، قبل از اینکه توسعه آنها را برای ایجاد سلول های عصبی هدایت کند. این روش نویدبخش است زیرا می تواند برای غلبه بر تداخل سیستم ایمنی بیماران استفاده شود. این مطالعه چندین سال پیش با تجویز دوازده میمون رزوس با نوروتوکسین برای ایجاد آسیب شبه پارکینسون برای تحقیقات آغاز شد. آزمایشگاه آمبورگ میمون ها را برای اندازه گیری میزان تولید دوپامین مورد بررسی قرار داده و پیشرفت علائم آنها را تا مرحله بالغ بیماری ارزیابی کرد.

سپس گروه تحقیقاتی میلیون ها سلول عصبی تولید کننده دوپامین و سلول های حمایتی را به مخطط میمون تزریق کردند-ناحیه ای از مغز که در آن میزان دوپامین در طول پارکینسون کاهش می یابد. نیمی از میمون ها پیوند را از سلول های بنیادی پرتوان القایی خود دریافت کرده اند ، در حالی که نیمی دیگر از سایر میمون ها سلول دریافت کرده اند. در عرض 6 ماه ، تفاوت غیرقابل انکاری بین دو گروه وجود داشت. میمون هایی که پیوند سلول های خود را دریافت کرده اند به طور قابل توجهی توانایی حرکت خود را بهبود بخشیده اند و در عرض یک سال ، سطح دوپامین آنها دو برابر و سه برابر شده است. در همین حال ، میمون هایی که سلول های آلوژنیک دریافت کرده بودند ، هیچ افزایش دائمی در دوپامین یا بهبود قدرت یا کنترل ماهیچه ها نشان ندادند.

Ref:https://www.regmednet.com/autologous-neuron-transplants-in-monkeys-provide-hope-for-relieving-parkinsons-symptoms//

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFgr