پیشنهاد بازنگری سند ملی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری ­های سلول­ های بنیادی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد با حضوری جمعی از مدیران ستاد در نشست هم اندیشی با دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 1401/02/11 حضور یافتند.

در ابتدای این نشست دکتر حمیدیه به ارایه گزارشی از اهمیت حوزه سلول¬ های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های صعب العلاج پرداخت و گفت: علوم و فناوری های سلول های بنیادی آینده پزشکی دنیا را متحول خواهد نمود. دانشی که در لبه های علم بشری به سرعت رو به توسعه است و نه تنها به درمان قطعی بیش از ۷۰ بیماری صعب العلاج پرداخته بلکه این فناوری با شاخه های ژن درمانی، مهندسی بافت و سلول درمانی جهان پزشکی را متحول می کند. وی همچنین با اشاره به نقش کلیدی شرکت های دانش بنیان در توسعه فناوری های این حوزه افزود: تعداد این شرکت ها بیش از۱۹۰ مورد می باشد که توانسته اند به دستاوردهای ارزشمندی از جمله در درمان ناباروری دست یابند.

در ادامه دکتر عارفیان به ارایه گزارش عملکرد ستاد سلول های بنیادی پرداخت و افزود: برای بستر سازی جهت توسعه این علم در کشور این ستاد از سال 95 اقدام به راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کلان مناطق علوم پزشکی کشور و ۲ مورد در مراکز علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شدند. دکتر عارفیان همچنین گزارشی از اقدامات ستاد در ترویج و توسعه این علم در سطح دانش آموزی و دانشجویی پرداخت و افزود: در این راستا ستاد تا کنون با همکاری وزارت آموزش و پرورش ۷ دوره المپیاد دانش آموزی برگزار و ۴ دوره المپیاد دانشجویی را نیز با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار نموده است. از جمله اقدامات ترویجی دیگر ستاد راه اندازی رشته سلول های بنیادی و بازسازی بافت هست که این رشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1400 فعال و پذیرای دانشجویان علاقمند می باشد.

سپس دکتر امیر خانی هدف از راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح کشور را تشریح نمود و افزود: در پایان دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اهمیت و اقدامات ارزشمند صورت گرفته در خصوص ترویج و توسعه این علم در کشور افزود: با توجه به اینکه علوم سلول های بنیادی یکی از کاربردی ترین علوم در دنیای پزشکی حاضر می باشد انتظار داریم تمامی دستگاه ها ونهادهای دولتی و خصوصی در این زمینه همکارهای لازم را با هم و با ستاد داشته باشند. وی همچنین جهت تسریع در پیشبرد و توسعه این علم در کشور پیشنهاد بازنگری در سند ملی ستاد را ارایه نمود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان همچنین به نقش کلیدی آموزش و پرورش در توسعه این علم در قشر دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مطالبات دانش آموزان علاقمند به این حوزه حمایت از آنها می باشد که این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z76t