پیشرفتی جدید در تولید رگ های خونی قابل پیوند

محققان دانشگاه توانستند سلول هاي بنيادي را به گونه اي تحريك كنند كه در محيط آزمايشگاه به شكل دهی رگ هاي خوني انسان کمک کنند.

محققان دانشگاه توانستند سلول هاي بنيادي را به گونه اي تحريك كنند كه در محيط آزمايشگاه به شكل دهی رگ هاي خوني انسان کمک کنند. اين رگ هاي خوني در واقع ساختارهاي سه بعدي سلولي رشد يافته در آزمايشگاه هستند كه ويژگي هاي بافت ها يا ندام هاي انسان را شبيه سازي مي كنند و از آن ها با عنوان «ارگانويد» ياد مي شود

در این مطالعه بر روی نحوه تمایز سلول های ماهیچه ای صاف که در رگ های خونی نقش حیاتی ایفا می کنند تمرکز شد. آنها از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای تولید این سلول ها استفاده کردند.

به اعتقاد محققان توانايي توليد رگ هاي خوني انسان به صورت ارگانويد با استفاده از سلول هاي بنيادي، كاربردهايي بسيار بيش تر از شناسايي يك روش درماني براي ديابت در اختيار مي گذارد، زيرا تمام اندام هاي بدن انسان با شبكه خون رساني ارتباط دارند اين فناوري امكان درمان مجموعه اي از بيماري هاي مختلف از آلزايمر گرفته تا بيماري هاي قلبي و عروقي، اختلال در ترميم زخم ها، سكته، سرطان و البته ديابت را در اختيار مي گذارد.

Reference:https://www.cell.com/stem-cell-reports/retrieve/pii/S2213671119301353?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS2213671119301353%3Fshowall%3Dtrue

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZvH1