پیشرفت کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های CAR T برای درمان بالقوه HIV

کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های CAR T برای درمان بالقوه HIV در دومین بیمار شرکت‌کننده در کارآزمایی در حال ادامه است.

 

 کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های CAR T برای درمان بالقوه HIV  در دومین بیمار شرکت‌کننده در کارآزمایی در حال ادامه است. این مطالعه از ایمونوتراپی استفاده می کند که شامل استخراج گلبول‌های سفید خون خود بیمار به نام سلول‌های T و اصلاح آن‌ها است تا بتواند سلول‌های HIV را برای کنترل ویروس بدون دارو مورد شناسایی و هدف قرار دهد.

 اولین شرکت‌کننده در اواسط آگوست با سلول‌های T anti-HIV duoCAR در مرکز پزشکی UC Davis تزریق دوز شد.  این کارآزمایی اولین مطالعه بالینی در انسان است که اثر درمانی سلول های T duoCAR را برای درمان HIV بررسی می کند.

 مهرداد عابدی، استاد داخلی، هماتولوژی و انکولوژی و محقق مشترک این بیماری گفت: «ما با تزریق دوز دومین شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی خود به نقطه عطف مهمی در مطالعه رسیده‌ایم. تاکنون هیچ عارضه نامطلوبی که مربوط به درمان باشد مشاهده نشده است و حال دو شرکت کننده خوب است."

 طراحی کارآزمایی بالینی

 برای مطالعه، سه گروه از سه نفر (در مجموع 9 نفر) در کارآزمایی افزایش دوز ثبت نام خواهند شد.  نه داوطلب دیگر ممکن است در گروه توسعه ثبت نام کنند. احتمالا در مجموع 18 مورد، مطالعه شود.

 این مطالعه یک کارآزمایی با برچسب باز است، نوعی کارآزمایی بالینی که در آن اطلاعات از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی پنهان نمی‌شود - هم محققان و هم شرکت‌کنندگان می‌دانند که کدام درمان انجام می‌شود.

 هر گروه درمان و دوز متفاوتی دریافت خواهد کرد:

 • گروه 1: یک دوز واحد 3×105 سلول/کیلوگرم سلول های T LVgp120duoCAR تزریق خواهد شد و درمان ضد رتروویروسی (ART) بلافاصله پس از انفوزیون متوقف خواهد شد.

 • گروه 2: شرکت کنندگان با سیکلوفسفامید شیمی درمانی غیرآبلیومی شوند.  یک دوز واحد 3 × 105 سلول / کیلوگرم سلول های T LVgp120duoCAR تزریق می شود و ART بلافاصله پس از انفوزیون متوقف می شود.

 • گروه 3: شرکت کنندگان با سیکلوفسفامید شیمی درمانی غیرآبلاتیو می شوند.  یک دوز 1 × 106 سلول / کیلوگرم سلول های T LVgp120duoCAR به شرکت کنندگان تزریق می شود و ART بلافاصله پس از انفوزیون متوقف می شود.

 تصمیمات افزایش دوز زمانی اتخاذ می‌شود که حداقل سه شرکت‌کننده دوره ارزیابی ایمنی (45 روز) را در سطح دوز معین تکمیل کرده باشند و شرکت‌کنندگانی که عوارض جانبی محدودکننده دوز داشته باشند، در اولین فرصت موجود، درمان ART را مجدداً آغاز کنند.

 عابدی توضیح داد: «هدف اولیه ما برای این مرحله از کارآزمایی، ارزیابی ایمنی و تحمل رژیم‌های تک دوز مختلف درمان با سلول T CAR است.

 تحقیقات پیش بالینی که به بررسی درمان با سلول T CAR می‌پردازد، توانایی سرکوب قوی HIV و حذف سلول‌های بیانگر HIV را در شرایط آزمایشگاهی و در مدل‌های حیوانی نشان داد.

 درمان موفقیت آمیز سرطان و لوپوس با سلول های CAR-T

 در حال حاضر، درمان‌های CAR T-cell توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان برخی از انواع لنفوم‌ها و لوسمی‌ها و همچنین مولتیپل میلوما تأیید شده‌اند.  درمان با سلول T CAR معمولاً پس از بررسی سایر انواع درمان استفاده می شود.

 استیون دیکس، پروفسور پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو و محقق مشترک در این زمینه توضیح داد: «کمتر از یک دهه از زمانی که اولین بیمار درمان سلولی CART را دریافت کرد، می گذرد، اما ما قبلاً دیده ایم که این درمان نتایج چشمگیری برای بسیاری از بیماران داشته است.

 علاوه بر این، مطالعه‌ای که در مجله معتبر Nature Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که درمان با سلول T CAR می‌تواند به یک درمان بسیار مؤثر برای بیماران لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) تبدیل شود که به درمان‌های فعلی لوپوس پاسخ نمی‌دهند.

 درمان های استاندارد لوپوس به طور کامل علائم بیماری را برای بسیاری از بیماران تسکین نمی دهد زیرا درمان ها تمام سلول های مضر B را حذف نمی کنند.  در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا از بین بردن تمام سلول‌های مضر B می‌تواند درمان مشکل SLE را به سمت بهبودی سوق دهد یا خیر.

 دیکس افزود: «اگرچه هنوز کارهایی برای انجام و یادگیری بیشتر در مورد درمان با سلول T CAR وجود دارد، ما به پتانسیل آن به عنوان یک ستون جدید انقلابی در درمان بسیاری از بیماری‌ها امیدواریم.»

 جستجو برای درمان HIV

 در حال حاضر، تقریباً 38 میلیون نفر در سراسر جهان با HIV زندگی می کنند و بیش از نیمی از آنها درمان ضد رتروویروسی دریافت می کنند.  بر اساس گزارش UNAIDS، علیرغم پیشرفت های صورت گرفته در درمان، در سال 2021 حدود 1.5 میلیون مورد جدید و 650000 نفر بر اثر بیماری های مرتبط با ایدز در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.

 پائولو ترویا-کانسیو، استاد بالینی پزشکی در بخش بیماری‌های عفونی و محقق در CAR T می‌گوید: «اچ‌آی‌وی مرگبارترین بیماری همه‌گیر زمان ما باقی مانده است و باید تلاش بیشتری برای ایجاد یک درمان بالقوه برای این بیماری انجام شود. "اگر ما بتوانیم دوز بهینه درمان با سلول T CAR را برای توسعه بالینی مداوم شناسایی کنیم، ممکن است یک قدم به یافتن آن درمان نزدیکتر باشیم."

 برای این مطالعه، محققان بیماران HIV مثبت در مناطق ساکرامنتو و سانفرانسیسکو بالای 18 سال را که به مدت 12 ماه دارای یک بار ویروسی غیرقابل تشخیص HIV بوده اند و حداقل 12 ماه تحت درمان مداوم ضد رتروویروسی بوده اند، ثبت نام می کنند.

 این مطالعه با کمک مالی موسسه پزشکی بازساختی کالیفرنیا (CIRM) و توسط Caring Cross حمایت مالی می شود.  اعضای تیم Caring Cross کاندید درمانی سلول T ضد HIV CAR را توسعه دادند که در حال حاضر در کارآزمایی بالینی فاز I/II در حال ارزیابی است.

 بورو دروپولیچ، مدیر اجرایی کرینگ کراس، گفت: "ما معتقدیم که این نوع درمان پتانسیل تغییر زندگی افراد مبتلا به HIV را دارد."

لینک خبر:

 https://health.ucdavis.edu/news/headlines/clinical-trial-begins-using-car-t-cells-to-potentially-cure-hiv/2023/04

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZDfv