پیشرفت قابل توجه فاز دوم کارآزمایی بالینی درمان با سلول های بنیادی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو، برای بیماران مالتیپل اسکلروزیس (MS)

مرکز تحقیقاتTisch MS نیویورک، بزرگترین مرکز تحقیقات مستقل جهان با تمرکز بر درمان بیماران مالتیپل اسکلروزیس، نتایج فاز دوم درمان سلول های بنیادی را اعلام کرد.

 

مرکز تحقیقاتTisch MS  نیویورک، بزرگترین مرکز تحقیقات مستقل جهان با تمرکز بر درمان بیماران مالتیپل اسکلروزیس، نتایج فاز دوم درمان سلول های بنیادی را اعلام کرد. این پروژه در ادامه فاز یک کارآزمایی بالینی است که اولین بار در ایالات متحده برای بررسی تزریق سلول های بنیادی به مایع مغزی نخاعی بیماران MS انجام شد.

نتایج نشان می‌دهد که درمان‌های سلول‌های بنیادی می‌تواند موجب بهبود راه رفتن بیماران شوند. این مطالعه همچنین افزایش حجم ماده خاکستری را در بین بیماران نشان داد. این نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی می‌توانند سلول‌های عصبی را بازیابی کنند و به طور بالقوه زوال شناختی را در بیمارانی که پیشرفت بیماری کمتری دارند، معکوس کنند. علاوه بر این، بیمارانی که درمان‌های سلول‌های بنیادی را دریافت کرده‌اند، عملکرد مثانه را نیز بهبود می‌بخشند. درمان های سلول های بنیادی همچنین منجر به تغییرات قابل توجه بیومارکرها در مایع مغزی نخاعی بیماران شد.

 افرادی که درمان‌های سلول‌های بنیادی را دریافت کردند، کاهش سطح پروتئین CCL2 (که با بیماری‌های التهابی مانند ام‌اس مرتبط است)، و همچنین افزایش پروتئین MMP9 (شاخص بالقوه افزایش سلول‌های میکروگلیال ترمیمی) در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند. در نتیجه، این بیومارکرها ممکن است مکانیسم ارزشمندی برای اندازه گیری پاسخ درمانی در مطالعات آینده ارائه دهند.

لینک خبر:

https://bioinformant.com/stem-cell-treatment-trial-shows-significant-improvements/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2ow