پویش تفکر نسل سه و چهاری در میان نسل جوان، پیشران کشور در حوزه علم و فناوری حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد علوم و فناوری های سلول های بنیادی از ظرفیت های موجود در استان خراسان شمالی درتاریخ 13 مردادماه 98 بازدید نمود.

در این سفر یکروزه که با هماهنگی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و به همت و همکاری بنیاد نخبگان، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان شمالی صورت پذیرفت در ابتدا دکتر حمیدیه از آزمایشگاه ها و بیمارستان امام علی(ع) بجنورد بازدید به عمل آورد و با ظرفیت استان در زمینه های آزمایشگاه سلول های بنیادی، آنکولوژی، مرکز نانوپزشکی، تحقیقات دندان پزشکی، سوختگی، کشت سلولی و غیره از نزدیک آشنا شد.

پس از بازدید، طی نشست مشترکی که در محل دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، مسئولان استانی در بخش های مختلف به بیان دیدگاه ها خود پرداختند.

در ابتدای این جلسه دکتر هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، ضمن خوش آمد و خیر مقدم آمادگی کامل خود جهت همکاری دوجانبه با ستاد سلول های بنیادی را اعلام کرد و از همه ی دستگاه های اجرایی و پژوهشی دعوت کردند جهت پیشرفت اهداف پژوهشی استان همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

سپس دکتر حجت، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان به ارائه گزارش مختصری از عملکرد دانشگاه در بخش های تحقیقاتی طی ماه های اخیر پرداخت.

در ادامه دکتر بخشی، رئیس بنیاد نخبگان استان، ضمن خیر مقدم به تیم دکتر حمیدیه خواستار توجه ویژه به بخش دانش آموزی و حمایت و توانمند سازی ایشان به ویژه در حوزه سلول های بنیادی شدند چرا که دانش آموزان استان خراسان شمالی در عرصه های مختلف علمی ثابت کرده اند ظرفیت بالایی برای سرمایه گزاری دارند.

سپس دکتر عروج علیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی به ارائه گزارش کاملی از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه در زمینه سلول های بنیادی و دستاوردهای خود پرداخت.

در ادامه جلسه خانم بدخشان، معاون آموزش ابتدایی و سرپرست آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، با اشاره به پتانسیل بالای دانش آموزی در استان و همچنین کسب مدال طلا و برنز سلوهای بنیادی توسط دانش آموزان استان، خواستار توجه ویژه ستاد به استان در زمینه راه اندازی پژوهش سرایی مجهز شدند و گفتند قطعا وجود امکانات پژوهشی باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت در میان دانش آموزان مستعد خواهد بود.

دکتر حمیدیه، در ابتدای صحبت های خود به پویش تفکر نسل سه و چهاری در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما برای داشتن چنین تفکری به اساتیدی نیاز داریم که ایشان نیز نسل سه و چهاری فکر کنند و افزود: خوشحالم که در این استان مدیرانی را می بینم که چنین تفکری دارند و با این انگیزه بالا پیگیر فعالیت های پژوهشی هستند و  وجود سرمایه گزار و کارآفرین در کنار دانشجویان و اساتید ضروری است .

وی در ادامه گفت: در دنیای پیشرفته امروزی نباید مرزی میان دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد. وجود دیوار در دانشگاه بی معنی است. دانشگاه باید محل حضور دانشجو، استاد، کارآفرین، فارغ التحصیل، صنعت گر و سرمایه گذار باشد و هیچ طرح بزرگ و صنعتی با پول دولت محقق نمی شود و باید بخش خصوصی وارد دنیای علم و پژوهش و سرمایه گذاری شود.

ایشان با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای خراسان شمالی در بخش نانو و سلول درمانی ادامه داد این استان ظرفیت خوبی جهت کار و فعالیت بر روی کاربرد نانو در ژن درمانی و مبحث سلول درمانی و یافتن درمان بیماری هایی همچون HTLV1 دارد. همچنین پیشنهاد داد در بحث ژن درمانی از فناوری های همگرا استفاده شود.

 

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zjm2