پلتفرم جامع درمان و پیش‌بینی ژن برای ارائه راهکارهای موضعی، اختصاصی پوست و ایمن برای درمان بیماری‌های نادر تک ژنی پوست و پیری

پوست بزرگترین عضو بدن است و چندین عملکرد حیاتی از جمله عملکردهای سد حفاظتی در برابر از دست‌دادن رطوبت و آسیب‌های مکانیکی، اشعه ماوراء بنفش و سایر آسیب‌ها، عملکردهای دفاعی ایمنی و همچنین عملکردهای حسی را بر عهده دارد.

 

پوست بزرگترین عضو بدن است و چندین عملکرد حیاتی از جمله عملکردهای سد حفاظتی در برابر از دست‌دادن رطوبت و آسیب‌های مکانیکی، اشعه ماوراء بنفش و سایر آسیب‌ها، عملکردهای دفاعی ایمنی و همچنین عملکردهای حسی را بر عهده دارد. پوست برای حفظ یکپارچگی و عملکردهای چندوجهی خود به طیفی از سلول‌های مختلف متکی است که سازمان لایه‌ای آن را تشکیل می‌دهند و پشتیبانی می‌کنند و هر کدام مولکول‌های خاصی را بیان می‌کنند که با هم تعاملات فیزیکی سلولی و ارتباط بین آن‌ها و همچنین عملکردهای تخصصی را تسهیل می‌کنند.

برای غلبه بر فقدان درمان‌های واقعاً درمانی و هدفمند، یک تیم چند رشته‌ای Wyss یک پلتفرم ژن‌درمانی جامع ایجاد کرده است که یک پلتفرم هدف‌رسانی محاسباتی را با وسایل نقلیه انتقال ژن مرتبط با سلول‌های پوستی مرتبط با آدنوویروس (AAV) و یک سیستم رسانش ژن با واسطه‌ی بیوماده جدید به نواحی آسیب دیده پوست را ترکیب می‌کند.

محققان Wyss دریافتند که اهداف کلیدی در زیست‌شناسی پیری را می‌توان به عنوان درمانی برای بیماری‌های تک‌ژنی مورد استفاده قرار داد؛ زیرا ژن‌های تأثیرگذار در چنین بیماری‌هایی نیز تعیین کننده‌های قدرتمندی در روند پیری هستند. این تیم با استفاده از درک جدید خود از پویایی پیری، یک شبکه ژنتیکی با زمان حل شده از پیری پوست ایجاد کرده است و در حال حاضر در حال تأیید اهداف ژنتیکی جدید که از نقشه به دست آمده در مطالعات سلولی و حیوانی شناسایی شده اند، هستند.

https://wyss.harvard.edu/technology/mrbl-next-generation-gene-therapy-for-molecular-skin-rejuvenation/?utm_content=buffer43797&utm_medium=social&utm_source=linkedin.com&utm_campaign=buffer

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFru