پرداختن به چالش‌های درمان با سلول T دارای گیرنده آنتی‌ژن کایمریک

سلول‌هایT دارای گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR-T) تحولی در درمان سرطان‌های خون ایجاد کرده‌اند. این روش نوعی ایمونوتراپی به شمار می‌رود که سلول‌های T بیمار را برای شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی مجددا برنامه‌ریزی می‌کند.

 

 

سلول‌هایT دارای گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR-T) تحولی در درمان سرطان‌های خون ایجاد کرده‌اند. این روش نوعی ایمونوتراپی به شمار می‌رود که سلول‌های T بیمار را برای شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی مجددا برنامه‌ریزی می‌کند. در حالی که این روش بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته را بهبود می‌بخشد اما هنوز کامل نیست. محققان معتقدند که درمان با سلول‌های CAR-T سه مشکل اصلی دارد، مشکل اول سمیّت است زیرا در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان، این روش می‌تواند سیل سیتوکین‌های پیش‌التهابی معروف به "طوفان سیتوکین" را ایجاد کند که می‌تواند که منجر به سردرد، گیجی و هذیان و سایر تغییرات عصبی شود که خوشبختانه این تغییرات معمولاً برگشت‌پذیر هستند. مشکل دوم که این تحقیق روی آن تمرکز ‌کرده این است که سلول‌درمانی CAR-T تنها در زیر مجموعه کوچکی از بیماران به نتایج طولانی مدت منجر می‌شود. برای مثال، آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که تزریق سلول درمانی CAR-T علیه مولکولی به نام BCMA که  شاخصه سلول‌های مولتیپل میلوما است، در هشتاد تا صد‌ درصد بیماران باعث بهبود می‌شود، اما به دلیل اینکه سلول‌هایCAR-T کارایی خود را از دست می‌دهند، اکثر این بیماران در عرض دو سال عود کردند.

در این مطالعه فرض شد که این اختلال ناشی از ریزمحیط تومور است زیرا سلول‌های خاصی در ریزمحیط معروف به فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان، مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که مانع از انجام وظایف سلول‌های CAR-T می‌شوند و اگر این سلول‌ها از بین‌‌ بروند، سلول‌های CAR-T می‌توانند به مبارزه با سرطان برگردند. محققان در این مطالعه یک نوع سلول CAR-T را طراحی کردند که همزمان به دنبال سلول‌های مولتیپل میلوم و فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان بود. این روش هدف‌گیری دوگانه از ایجاد مقاومت در مدل موش مبتلا به مولتیپل میلوما جلوگیری می‌کند. مشکل سوم در دسترس بودن این نوع درمان است زیرا CAR-T یک درمان تخصصی بسیار پیچیده و گران است. آزمایش‌های بالینی قبلی که سلول‌درمانی CAR-T را مورد ارزیابی قرار دادند، مولکولی به نام آنتی‌ژن CD19 را هدف قرار می‌داد که روی سطح بسیاری از تومورهای بدخیم خونی قرار دارد. علی‌رغم پاسخ‌های اولیه، تا ۴۰ درصد از بیماران عود را تجربه کردند زیرا تومورهایشان آنتی‌ژن‌های CD19 را از بین می‌برد. برای درمان این "فرار آنتی‌ژن"، دکتر Qin و تیمش یک سلول‌درمانی مبتنی بر CAR-T را طراحی کردند که نشانگر سرطانی ثانویه‌ای به نام BAFF-R را هدف قرار می‌دهد. آنها دریافتند که این رویکرد بهبودی بادوام‌تری را در مدل‌های پیش بالینی ایجاد می‌کند.

http://ow.ly/lO9i50JPO27

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1xu