ویرایش ژن زمینه تولید موش های تماما نر یا ماده را فراهم خواهد کرد

در دنیای ایده‌آل برخی کشاورزان، نژاد های مختلف حیوانات فقط ماده به دنیا می‌آورند. چنین نسبت‌های جنسی، آنها را از کشتن میلیون‌ها حیوان نر که تخم یا شیر تولید نمی‌کنند، باز می‌دارد

 

 

در دنیای ایده‌آل برخی کشاورزان، نژاد های مختلف حیوانات فقط ماده به دنیا می‌آورند. چنین نسبت‌های جنسی، آنها را از کشتن میلیون‌ها حیوان نر که تخم یا شیر تولید نمی‌کنند، باز می‌دارد.

 

اکنون دانشمندان یک قدم به این واقعیت نزدیکتر شده اند. محققان از سیستم ویرایش ژن CRISPR برای تولید موش های تک جنس استفاده کرده اند . این یک موهبت بالقوه برای کشاورزی است و ممکن است مزیت فوری تری در تحقیقات علمی ارائه دهد.  یک محقق  CRISPR در دانشگاه تل آویو می‌گوید: «این مقاله راه‌حلی پیشرفته برای تولید گونه‌های تک‌جنسی با «نتایج چشمگیر» را نشان می‌دهد.

 

روش‌های دیگری برای تغییر نسبت نر به ماده حیوانات تازه متولد شده وجود دارد.دانشمندان می توانند اسپرم ها را بر اساس وزن کروموزوم جنسی مرتب کنند یا باعث شوند جنین های یک جنس قبل از تولد بمیرند. در مطالعه‌ای که 2 سال پیش منتشر شد، محققان با استفاده از CRISPR موفق به تولید موش‌های تغییر یافته‌ای شدند که در آن‌ها از هر پنج نوزاد، چهار نوزاد ماده بودند.

 

در مطالعه جدید، شارلوت داگلاس، متخصص ژنتیک مولکولی و پیتر الیس از دانشگاه کنت روی سیستم CRISPR برای تولید موش های تماما ماده یا نر کار کردند. زمانی که جنین نر در حال رشد تنها چند ده سلول داشت، تأثیرات ویرایش ژن شروع شد و جنین قبل از اینکه فرصتی برای رشد در رحم مادر پیدا کند، کشته شده است. در واقع، هیچ توله نری در این مطالعه متولد نشده و نتیجه این تحقیق در  Nature Communications گزارش شده است.  برعکس زمانی که کمپلکس CRISPR به کروموزوم X جنس نر متصل شده است تمام جنین های ماده موفق به لانه گزینی نشدند.

 

برخی از محققان می گویند که این نتیجه می تواند برخی از دوراهی های اخلاقی را کاهش دهد. تک مک، متخصص ژنتیک در مرکز سرطان پرنسس مارگارت، می گوید: «انتخاب قبل از تولد حیوان انجام می شود. این محقق برای مطالعات سرطان سینه‌ در آزمایشگاه خود فقط از موش‌های ماده استفاده می‌کرد و بنابراین مجبور بود همه نرهایی را که به دنیا می‌آیند را قربانی کند.  او می‌گوید این فناوری جدید «این واقعیت ناخوشایند و ناکارآمد را از بین خواهد برد<<.

 

 

https://www.science.org/content/article/gene-editing-produces-all-male-or-all-female-litters-mice?utm_campaign=NewsfromScience&utm_source=Social&utm_medium=Twitter

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZKTs