هیالورونیک اسید سلول های بنیادی را برای شروع ترمیم عضلات بیدار می کند

یک مطالعه جدید منتشر شده در ژورنال ساینس، شکل منحصر به فردی از ارتباط سلولی را نشان می دهد که ترمیم عضلات را کنترل می کند. در عضله آسیب دیده، سلول های بنیادی باید با سلول های ایمنی در ارتباط باشند تا فرآیند ترمیم را تکمیل کنند، اما نحوه هماهنگی این سلول ها برای اطمینان از حذف کارآمد بافت مرده قبل از ساخت رشته های عضلانی جدید ناشناخته مانده است.



 یک مطالعه جدید منتشر شده در ژورنال ساینس، شکل منحصر به فردی از ارتباط سلولی را نشان می دهد که ترمیم عضلات را کنترل می کند.  در عضله آسیب دیده، سلول های بنیادی باید با سلول های ایمنی در ارتباط باشند تا فرآیند ترمیم را تکمیل کنند، اما نحوه هماهنگی این سلول ها برای اطمینان از حذف کارآمد بافت مرده قبل از ساخت رشته های عضلانی جدید ناشناخته مانده است.  اکنون دانشمندان نشان داده اند که یک ماده طبیعی به نام اسید هیالورونیک که در لوازم آرایشی و تزریقی برای آرتروز استفاده می شود، مولکول کلیدی است که این تعامل اساسی را مدیریت می کند.

 هنگامی که ماهیچه ها آسیب می بینند، مهم است که سلول های ایمنی به سرعت وارد بافت شده و آسیب را قبل از شروع ترمیم سلول های بنیادی از بین ببرند. این مطالعه نشان می دهد که سلول های بنیادی ماهیچه ای آماده هستند تا فوراً ترمیم را شروع کنند، اما سلول های ایمنی سلول های بنیادی را در حالت استراحت تا زمانی که کار پاکسازی را به پایان میرسانند، حفظ میکنند.  پس از حدود 40 ساعت، پس از پایان کار پاکسازی، زنگ داخلی در سلول های بنیادی عضلانی به صدا در میآید که به آنها اجازه می دهد بیدار شوند و ترمیم را شروع کنند.

 دکتر دیلوورث و تیمش اسید هیالورونیک را به عنوان عنصر کلیدی در این ساعت زنگ داخلی شناسایی کردند که به سلول های بنیادی عضلانی می گوید چه زمانی بیدار شوند.  هنگامی که آسیب عضلانی رخ می دهد، سلول های بنیادی شروع به تولید و پوشش خود با اسید هیالورونیک می کنند. هنگامی که پوشش به اندازه کافی ضخیم شد، سیگنال خواب

سلول های ایمنی را متوقف می کند و باعث می شود سلول های بنیادی عضلانی بیدار شوند.

 دکتر دیلوورث و تیمش با استفاده از بافت های موشی و انسانی کشف کردند که چگونه سلول های بنیادی ماهیچه ای تولید اسید هیالورونیک را با استفاده از علائم اپی ژنتیک روی ژن Has2 کنترل میکنند.

 دکتر ناکا، یکی از همکاران تحقیقاتی دکتر دیلوورث، می گوید: "جالب است که پیری با التهاب مزمن، ضعف عضلانی و کاهش توانایی سلول های بنیادی عضلانی برای بیدار شدن و ترمیم آسیب مرتبط است. اگر بتوانیم راهی برای افزایش تولید اسید هیالورونیک در سلول های بنیادی عضلانی افراد مسن پیدا کنیم، ممکن است به ترمیم عضلات کمک کند."

 نویسندگان خاطرنشان می کنند که به نظر می رسد اثر بازسازی کننده هیالورونیک اسید به تولید آن توسط سلول های بنیادی ماهیچه ای بستگی دارد.  این تیم در حال حاضر در حال بررسی است که آیا می توان از داروهایی که اپی ژنتیک سلول های بنیادی عضلانی را اصلاح می کنند برای افزایش تولید اسید هیالورونیک استفاده کرد یا خیر.

 


https://www.news-medical.net/news/20220804/Hyaluranic-acid-wakes-up-stem-cells-to-start-muscle-repair.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zr6u