هزینه های بالای سلول درمانی و ژن درمانی دسترسی را محدود می کند

 

به گفته محققین بهینه‌سازی روش‌های تولید و افزایش ظرفیت در صنعت کمک می‌کند تا هزینه‌های بالای دسترسی بیماران به سلول‌درمانی و ژن درمانی کاهش یابد. پروسه ی سلول درمانی و ژن درمانی برای بیماران بسیار هزینه بر می باشد. تجزیه و تحلیل موسسه تحقیقات بالینی و اقتصادی (ICER) نشان می دهد که هزینه متوسط ​​ژن درمانی برای بیماران بین 1 تا 2 میلیون دلار برای هر دوز می باشد.

همچنین، قیمت سلول درمانی بسته به بیماری و نوع محصول بسیار متفاوت است، طبق گزارش ICER، هزینه متوسط ​​هر درمان 1 میلیون دلار است.

توسعه دهندگان این صنعت هزینه ها را بر اساس عواملی مانند سطح سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، تقاضای پیش بینی شده بازار و رقابت احتمالی در این امر تعیین می کنند.

دکتر جولیو کوسو، از بخش زیست‌شناسی سلولی و پزشکی بازساختی دانشگاه منچستر در بریتانیا، می‌گوید: به طور کلی هزینه های سلول‌درمانی و ژن‌درمانی بیشتر تخمین می شود، زیرا تولید، مدیریت و کنترل سلول‌ها یا ناقل‌های ویروسی مورد نیاز برای ساخت آنها بسیار پیچیده‌تر از کار با مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت داروهایشیمیایی قدیمی و حتی بیوداروها می باشد.

دکتر کوسو خاطرنشان می کند: برای دور زدن گلوگاه تولید  GMP، به تسهیلات و حمایت دولتی یا دانشگاهی نیاز است. برخی از اینها در نهایت می توانند واجد شرایط تولید و مدیریت محصولات حوزه سلول یا ژن درمانی پس از تایید مقامات نظارتی برای به حداقل رساندن هزینه ها و اطمینان از ایمنی آنها شوند.

 

لینک خبر:

https://www.genengnews.com/topics/bioprocessing/cell-and-gene-therapy-manufacturing-costs-limiting-access/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zifv