هدف از برگزاری سمپوزیوم ترغیب و تشویق جوانان به توسعه علم است

.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، چهارشنبه 20 آذرماه 1398 چهارمین سمپوزیوم کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در اورولوژی و نفرولوژی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر همایون یوسفی نماینده مردم شهرهای اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، دکتر فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه دانشگاه " علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر عبدالمحمد کجباف زاده پیشکسوت رشته اورولوژی و جمعی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه، اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان در محل تالار شهدای دانشگاه  " علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.
دکتر امیرعلی حمیدیه، چهارشنبه در در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: از مهمترین اهداف این سمپوزیوم، مشارکت حداکثری مراکز شهرستان‌ها و ایجاد، توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های لازم جهت خوداتکایی و کسب مرجعیت :" علمی و فناوری در این  " سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در اورولوژی و نفرولوژی ارائه می شود، گفت:جدیدترین چالش های علمی ایران و جهان در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط برجسته‌ترین محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور در این سمپوزیوم ارائه خواهد شد.
حمیدیه گفت: کلیه محققان علوم پایه و بالینی که در زمینه‌های سلول‌های بنیادی، پیوند بافتی، پزشکی بازساختی، مهندسی بافت، ژن درمانی و ترمیم ژنی تحقیق و مطالعه دارند می توانند جدیدترین اطلاعات و دست آوردهای علمی در زمینه‌های فوق را در این سمپوزیوم کسب کنند.
وی با اشاره به گسترش فناوری‌های نوین از علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان آینده علم پزشکی یاد کرد و بر اهمیت تهیه و تدوین پروپوزال کلان در جهت تولید و تجاری سازی محصولات این حوزه تاکید داشت و افزود: با توجه به پتانسیل موجود، در استان خوزستان می‌توان در حوزه های اورولوژی و نفرولوژی اقدامات موثری انجام داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از حمایت همه جانبه ستاد در جهت تجاری سازی محصولات این حوزه خبر داد.
وی با اشاره به اینکه هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گسترش علم و فناوری و اتصال دانشگاه ها به صنعت است گفت: لازم است در حوزه علومی سرمایه گذاری کنیم که فاصله این علوم در داخل کشور با دنیا کم است و بتوان در بازار بین المللی جایگاهی پیدا نمود و از جمله مهمترین این علوم می توان به ارائه خدمات سلولی و پزشکی بازساختی اشاره کرد.
دبیر ستاد افزود: همگام با پیشرفت‌های جهانی، توسعه و تحقیق در این شاخه از علم نوین برای درمان بیماران کشورمان بسیار ضروری است. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با داشتن اعضای هیات علمی و محققان برجسته در زمینه ایمنی شناسی، ژنتیک و علوم مرتبط با سلول‌های بنیادی در حال گسترش فعالیت‌ها و تحقیقات در این زمینه است و برگزاری این سمپوزیوم می‌تواند گام ارزشمندی در آشنایی و تسریع  فعالیت‌های مربوط به این شاخه از درمان باشد.
وی تاکید کرد: این سمپوزیوم اولین قدم است برای حرکت در جهت شناخت و پژوهش در زمینه سلول‌های بنیادی است و ابراز امیدواری نمود با حمایت های انجام شده آینده روشنی برای این حوزه ترسیم شود.

استاندارخوزستان: برگزاری سمپوزیوم های علمی مایه رشد و شکوفایی دانشگاه می شود


دکترغلامرضا شریعتی در چهارمین سمپوزیوم کاربرد سلول‌های بنیادی پزشکی بازساختی در اورولوژی و نفرولوژی که چهارشنبه مورخ 20 آذر ماه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری چنین سمینارهایی مایه رشد و شکوفایی دانشگاه می شود و حرکت به این سمت راه دانشگاه را به سمت درمان های جدید در حوزه پزشکی باز و در عین حال بودجه های جدیدی را برای پژوهش در حوزه سلامت فراهم می کند.
وی افزود: لازمه در این مسیر حرکت کردن این است که کلیه نهادهایی که در آموزش پزشکی دخیل هستند بروز باشند و کار به سمت کارهای گروهی پیش ببرند به طوری که استاتید رشته های پایه، بالینی و سایر رشته های مربوطه تنگاتنگ کنارهم کارکنند که به نتیجه ای قابل استفاده برسند.
استاندارخوزستان تصریح کرد: من امیدوارم که این سمپوزیوم ها که به همت دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود به سمت پژوهش های علمی بزرگتر پیش برود و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این مسیر پیشرفت روز افزونی داشته باشد.
شریعتی بیان کرد: انشالله دانشگاه علوم پزشکی نقش علمی خود را در حوزه سلامت روز به روز بارزتر و برجسته تر کند و نقش بیشتری در حوزه آموزش پزشکی در سطح کشور ایفا کند و همچون گذشته به نخبه پروری بپردازد.
این سمپوزیوم برای چهارمین بار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در چهار محور متفاوت با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
در این نشست فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن قدردانی از زحمات بنیانگذاران این سمپوزیوم گفت: عملیات اجرایی مرکز جامع سلول های بنیادی در دانشگاه از ۲ سال پیش شروع شده است که نیاز به تجهیزاتی خاص دارد.

وی افزود: محورهای سمپوزیوم شامل سلول درمانی در بیماری های حاد، مزمن و ارثی کلیه، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت در کلیه و مجاری ادرار، سلول های بنیادی در درمان اختلالات تولید مثلی، تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر سلول و پزشکی بازساختی می باشد، همچنین این سمپوزیوم ملی دارای امتیاز بازآموزی ویژه اساتید و دانشجویان رشته های آموزشی اورولوژی و نفرولوژی نیز خواهد بود.
ابول نژادیان افزود: نیاز است که درمان های نوینی در زمینه های نفرولوژی و اورولوژی شناخته شود و اساتید دانشگاه تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و آشنایی بیشتری بین فعالان این حوزه در سطح کشوری در زمینه تبادل اطلاعات و ارتباطات صورت گیرد. اگرچه تبادل علم و دانش سلول‌های بنیادی میان اساتید و دانشجویان این دانشگاه و سایر مراکز علمی و آموزشی از طریق این سمپوزیوم انجام می شود.
وی با  اشاره به مسابقه ایده برتر و تجلیل از مقام دکتر کجباف زاده افزود: مسابقه ایده برتر با هدف تشویق دانشجویان و علاقمندان به تفکر و ارتباط با اساتید و همچنین پیشرفت علمی آنها از دیگر برنامه های این سمپوزیوم است که شرکت کنندکان می توانند با ارائه ایده‌های خود در زمینه نفرولوژی و اورولوژی ارتباط بیشتری با اساتید برقرار کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مرکز سلول های بنیادی در حال طراحی و شکل گیری است و از همه علاقه مندان، ایده پردازان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان دعوت می شود در ایجاد و پیشبرد اهداف این مرکز سهیم باشند.
در ادامه حجت اله شهبازیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به رغم پیشرفت‌های شگرف در پزشکی استاندارد هنوز برای برخی بیماری‌های مزمن و صعب العلاج درمان مناسبی ارائه نشده، به همین دلیل شاخه جدیدی در علم پزشکی در راستای جستجوی راهکارهای درمانی نوین به نام " پزشکی بازساختی" ایجاد شد.
وی عنوان کرد: در رشته‌های مختلف طب با وجود پیشرفت علم در دهه‌های گذشته، برخی بیماری‌ها هنوز درمان قطعی ندارد و این موجب پیشرفت بیماری و ایجاد یک معضل بهداشتی و اقتصادی برای جامعه است که باید آن را درمان کند. با وجود اینکه در رشته بیماری‌های نفرولوژی پیشرفت‌های بسیار چشمگیر ایجاد و جان میلیون‌ها انسان نجات داده شد ولی عملاً بیماری هایی دراین حوزه هنوز  به طور کامل درمان نشده است.
این متخصص نفرولوژی با اشاره به تحولات چشمگیر علم پزشکی افزود: تحول بزرگی همچون دیالیز باعث شده که میلیون‌ها انسان بتوانند با بیماری کلیوی خود سال ها دست و پنجه نرم کرده و سال‌ها زندگی کنند. بیمارانی  در خوزستان هستند که ۲۵ سال مشغول انجام دیالیز هستند.
شهبازیان در خصوص تحولی دیگر در رشته نفرولوژی یاد آور شد: تحول بزرگ دیگری در رشته نفرولوژی انجام پیوند کلیه بوده است که طول عمر بیماران را افزایش داده و کیفیت زندگی را بهتر کرده هر چند دارای نواقص و و معایبی است که خاص این بیماری است.

وی افزود: درمان دارویی کمک کرده روند بسیاری از بیماری‌ها کم شود ولی نهایتا بیماری‌ها پیشرفت و به جایی رسیده که نیازمند درمان جایگزین است از این بابت محققین معتقدند باید استراتژی های جدید درمانی ابداع شود تا بتوان بسیاری از این بیماری های صعب العلاج را درمان کند و یکی از ایده‌هایی که در حال حاضر روی آن کار می‌شود، طب بازساختی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص روش های مختلف در طب بازساختی گفت: ۲ جنبه مهم از طب بازساختی، سلول‌درمانی و ژن‌درمانی است. در فرایند سلول‌درمانی، از سلول‌های مختلفی شامل سلول‌های بنیادی جنینی استفاده می شود که از طریق آن می‌توان سلول‌های تازه‌ای با کارکرد طبیعی ایجاد کرد. یک مثال رایج از سلول‌درمانی، پیوند سلول‌های مغز استخوان برای بیماری‌های خونی است.
شهبازیان با بیان این که طب بازساختی دریچه جدیدی برای ایجاد تغییرات در حوزه‌ مراقبت‌های بهداشتی و سلامت است، گفت: طب بازساختی با کمک علوم دیگر مانند مهندسی بافت، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ژنتیک و… جهت بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده و جایگزین کردن سلول‌های از دست‌رفته عمل می‌کند.
وی افزود: در این سمپوزیوم ملی انواع میوپاتی‌های ارثی، روش‌های تشخیص زودرس و راهنماهای توانبخشی و دارودرمانی‌های رایج، همراه با روش‌های جدیدتر شامل سلول‌های بنیادی، ژن‌درمانی، آنزیم‌درمانی و مهندسی بافتی توسط متخصصین، پزشکان و اعضای هیات علمی رشته‌های طب فیزیکی و توانبخشی، نورولوژی، روماتولوژی و ژنتیک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه گفت: ۱۵ درصد مطالعات بالینی در زمینه نفرولوژی و اورولوژی انجام می‌شود که رقم بسیار بالایی است و امیدواریم این میزان در سال های آینده کاهش یابد.

دکتر رجب زاده مدیر فناوری و تجاری سازی و بازار ستاد در خصوص بازار سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی صحبت کردند و اشاره نمودند با توجه به پیشرفت بسیار چشمگیر در میزان سرمایه گذاری و ورود شرکت‌های بزرگ اقتصادی در این حوزه چشم‌انداز بسیار خوبی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای آن می توان متصور بود.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZKN2