هدایت پروژه های کارآزمایی بالینی در ستاد توسعه علوم و فناوری‏ های سلول‏ های بنیادی

جلسه ای در تاریخ 98/3/11 با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر صابری متخصص جراحی مغز و اعصاب، دکتر اشرفی فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان و نمایندگانی از مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در جلسه ای که در تاریخ 98/3/11  با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر صابری متخصص جراحی مغز و اعصاب، دکتر اشرفی فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان و نمایندگانی از مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، از دو طرح سلول-ژن درمانی در حال اجرا در فاز کلینیکی، رونمایی، و در خصوص راهکارهای توسعه این تحقیقات رایزنی گردید. این طرح ها که با عقد تفاهم نامه ای فی مابین مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (بیمارستان شهدای تجریش) در حال انجام هستند، شامل بهره گیری از سلول های شوان برای ترمیم بافت های عصبی آسیب دیده و استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مهندسی شده برای مبارزه با تومورهای گلابوبلاستوما مولتی فرم (GBM) می باشند. 

همچنین طرح دیگری که مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (بیمارستان شهدای تجریش) در حال انجام آن ست کارآزمایی بالینی به منظور بهبود علائم حسی و حرکتی بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی است که فاز یک کارآزمایی با نتایج امیدبخشی همراه بوده است. این تحقیقات همچنان ادامه دارد و بیمارگیری برای فاز دو و سه آن در حال انجام است. ضمنا همین مراکز تحقیقاتی پروژه ژن درمانی را به منظور افزایش طول عمر بیماران مبتلا به تومور بدخیم مغز (GBM) آغاز نمودند و فاز یک کارآزمایی بالینی آن روی چندین بیمار انجام شده و به نتایج مطلوبی رسیده است. تا کنون هر دو طرح به طور کامل از طریق مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته حمایت مالی و تخصصی شده است. ستاد توسعه علوم و فناوری‏های سلول‏ های بنیادی قصد دارد تا این پروژه‏ها را از فاز تحقیقاتی تا کسب مجوز سازمان غذا و دارو جهت بکارگیری در درمان بیماران و تجاری‏سازی، در مسیر صحیح هدایت کند.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z7H1