نویدبخشی siRNA برای بیماری قلبی ناشی از Lp(a)

سطوح خونی لیپوپروتئین (a) یا Lp(a)، در آزمایشی بر روی یک RNA مداخله‌گر کوچک (siRNA) -که تولید آن، پروتئین را هدف قرار می‌دهد تا 98٪ کاهش یافت.

سطوح خونی لیپوپروتئین (a) یا  Lp(a)، در آزمایشی بر روی یک RNA  مداخله‌گر کوچک (siRNA) -که تولید آن، پروتئین را هدف قرار می‌دهد تا 98٪ کاهش یافت. این مطالعه که توسط کلینیک کلیولند هماهنگ شد، شامل بیش از 30 بزرگسال سالم با سطوح بالای Lp(a) خون بود. Lp(a) محرک اصلی بیماری قلبی-عروقی آتروترومبوتیک و تنگی آئورت است. اما برخلاف سایر انواع کلسترول خون، سطح آن به طور ژنتیکی 80 تا 90 درصد تعیین می‌شود و در حال حاضر هیچ درمان تأیید شده‌ای برای کاهش آن وجود ندارد. 

در این مرحله، سطح Lp(a) فاز I « کارآزمایی APOLLO » به میزان 96 تا 98 درصد در میان شرکت‌کنندگانی که دوزهای بالاتری از Silence Therapeutics SLN360 دریافت کردند، کاهش یافت. پنج ماه بعد، سطح Lp(a) این بیماران 71 تا 81 درصد کمتر از سطح پایه باقی ماند.

این یافته‌ها در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. نویسنده اصلی، Steven E. Nissen، مدیر ارشد آکادمیک مؤسسه قلب، عروق و توراسیک در کلینیک کلیولند است. او گفت: « این نتایج ایمنی و اثربخشی قوی این درمان تجربی در کاهش سطوح Lp(a) را نشان داد؛ سطوح بالا Lp(a)، یک عامل خطر رایج است که قبلاً غیرقابل درمان بوده و به طور ژنتیکی تعیین‌شده است که منجر به حمله قلبی زودرس، سکته مغزی و تنگی آئورت می‌شود. ما امیدواریم که توسعه بیشتر این درمان نیز از طریق مطالعات آینده، پیامدهای Lp(a) را در محیط بالینی کاهش دهد.»

نویسندگان نتیجه می‌گیرند که این درمان با siRNA می‌تواند یک درمان امیدوارکننده برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی زودرس در افراد با سطوح بالای Lp(a) باشد؛ درمانی که تخمین زده می‌شود 64 میلیون نفر در ایالات متحده و 1.4 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

Lp(a) شباهت‌هایی به LDL دارد که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می‌شود. Lp(a) در کبد ساخته می‌شود، جایی که یک پروتئین اضافی به نام آپولیپوپروتئین (a) به یک ذره شبیه LDL متصل می‌شود. ساختار ذره Lp(a) باعث تجمع پلاک‌هایی در شریان‌ها می‌شود که نقش مهمی در بیماری‌های قلبی دارند. افزایش Lp(a) خطر حملات قلبی و سکته را به شدت افزایش می‌دهد. از آنجایی که سطوح Lp(a) توسط ژن‌های فرد تعیین می‌شود، تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی یا ورزش هیچ تأثیری ندارد. در مطالعه حاضر، درمان siRNA با خاموش کردن ژن مسئول تولید Lp(a) و مسدود کردن ایجاد آپولیپوپروتئین (a) در کبد، سطوح Lp(a) را کاهش می‌دهد.

RNA مداخله‌گر با استفاده از siRNAها برای تجزیه RNA پیام‌رسان خاص عمل می‌کند و در نتیجه ژن‌هایی که مستقیماً مسئول بیماری هستند را خاموش می‌کند. پلتفرم mRNAi GOLD مختص خاموشی، siRNA را با «برچسب‌های آدرس» شیمیایی به نام GaINAc -یک قند طبیعی که به طور خاص به سلول‌های کبد می‌چسبد- ترکیب می‌کند. بیش از 15000 ژن در کبد بیان می‌شود. خط مشی این شرکت در حال حاضر بر روی هماتولوژی، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های نادر متمرکز است.

https://www.insideprecisionmedicine.com/topics/patient-care/therapeutics/sirna-promising-for-lpa-driven-heart-disease/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZuGt