نوید پیشرفت ژن درمانی در بیماری Artemis-SCID

 ده کودک خردسال همگی زیر 5 سال که با اختلال نقص ایمنی آرتمیس-SCID متولد شده‌اند، به لطف یک ژن درمانی جدید که به نوزادان تشخیص داده شده اجازه می‌دهد با سلول‌های خودشان درمان شوند، توانسته‌اند به زندگی عادی برگردند. این بیماری معمولاً از طریق پیوند مغز استخوان از اهداکننده درمان می شود.



 ده کودک خردسال همگی زیر 5 سال که با اختلال نقص ایمنی آرتمیس-SCID متولد شده‌اند، به لطف یک ژن درمانی جدید که به نوزادان تشخیص داده شده اجازه می‌دهد با سلول‌های خودشان درمان شوند، توانسته‌اند به زندگی عادی برگردند.  این بیماری معمولاً از طریق پیوند مغز استخوان از اهداکننده درمان می شود.

 دکتر مورت کوان، استاد اطفال UCSF و محقق اصلی کارآزمایی، گفت: «در حال حاضر، سیر بیماری آنها بسیار بهتر از درمان معمولی پیش می رود.

 نقص ایمنی ترکیبی آرتمیس شدید (SCID) یک اختلال ژنتیکی بسیار نادر است که معمولاً با پیوند مغز استخوان از یک اهداکننده سالم درمان می‌شود، که در حالت ایده‌آل یک برادر یا خواهر همسان است.  با این حال، ژن درمانی جدید یک کپی سالم از ژن آرتمیس را به سلول های بنیادی مغز استخوان جمع آوری شده نوزاد اضافه می کند.  سپس تزریق سلول های بنیادی اصلاح شده به بدن آنها انجام می شود تا از بسیاری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت درمان های استاندارد، از جمله مرگ جلوگیری شود.


 بیماران Artemis-SCID معمولاً به پیوندهای استاندارد مغز استخوان پاسخ ضعیف تری می دهند.  عوارض می تواند شامل رد پیوند مغزاستخوان و بیماری پیوند در مقابل میزبان، که در آن سلول های T دهنده به بافت های گیرنده حمله می کنند، باشد. همچنین عفونت‌های مزمن که منجر به آسیب اندام‌ها، توقف رشد و مرگ زودرس می‌شوند نیز خطرات مهمی هستند.


 نتایج کارآزمایی فاز I/II برای درمان، توسعه‌یافته در UC San Francisco در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش شده است.


  دکتر جنیفر پاک، استاد اطفال UCSF و یکی از سرپرستان، اظهار داشت: "دستیابی بیماران شرکت کننده در کارآزمایی به ایمنی کامل سلول های T فوق


العاده است.  بهبود سلول های B بیشتر طول می کشد، اما تا اینجا به نظر می رسد که بیماران شانس بیشتری برای بازسازی ایمنی سلول های B نسبت به پیوند معمولی مغز استخوان دارند.


 اولین نتیجه کارآزمایی فاز I/II شامل انتقال ایمن سلول های اصلاح شده با نسخه ژنی سالم بود که تا 42 روز پس از تزریق به گلبول های سفید تمایز می یابند.  تمام 10 بیمار با سلول‌های بنیادی اصلاح‌شده ژنی خودشان که باعث ایجاد سلول‌های خون محیطی اصلاح‌شده در این بازه زمانی شد به‌طور ایمن درمان شدند.


 محققان پیش‌بینی کردند که بیماران Artemis-SCID زمانی که از سلول‌های خودشان استفاده می‌شود به شیمی‌درمانی کمتری برای آماده کردن مغزاستخوانشان برای انتقال نیاز خواهند داشت، بنابراین تنها 25 درصد از دوز کامل بوسولفان تجویز می‌شود.

 نتیجه دوم، بازسازی سلول های T در 12 ماه پس از درمان بود که معیار اندازه گیری قدرت سیستم ایمنی است.  همه 10 نفر، تکثیر سلول T و سلول های B خود را تا 12 هفته ثبت کردند و چهار نفر از 9 نفر (به استثنای بیماری که درمان دوم را دریافت کرد) به بازسازی کامل ایمنی سلول T تا 12 ماه دست یافتند.  کودکی که قبل از ژن درمانی به دلیل عفونت مداوم با سیتومگالوویروس نیاز به تزریق دوم مغز استخوان اصلاح شده توسط نسخه ژن سالم داشت، اکنون بدون عفونت و همراه با ایمنی خوب سلول های T و B است.چهار نفر از 9 نفر نیز تا 24 ماهگی به ایمنی کامل سلول B دست یافتند که به آنها اجازه داد جایگزینی ایمونوگلوبولین را متوقف کنند و واکسن های استاندارد دوران کودکی را دریافت کنند.

 سه بیمار دیگر Artemis-SCID که برای کمتر از 24 ماه تحت نظر بودند، در مقایسه با نتایج قبلی برای بیماران دریافت کننده پیوند، توسعه ایمنی سلول B امیدوارکننده ای داشتند.

 کوان افزود: "ایمنی بهتر سلول های B می تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند بیماری مزمن ریه که اغلب در اواخر دوران کودکی برای بیماران Artemis-SCID که پیوند مغز استخوان استاندارد دریافت می کنند ایجاد می شود، کمک کند."

 پاک نتیجه گیری کرد: "استفاده موفقیت آمیز از شیمی درمانی کمتر نیز یک پیروزی بزرگ است و عوارض جانبی مضر بوسولفان را با دوز کامل در نوزادان به حداقل می رساند."

 کودکان شرکت کننده در این آزمایش در حال حاضر بین 18 ماه تا چهار سال و نیم سن دارند.  9 نفر در ایالات متحده متولد شدند و پس از غربالگری نوزادان برای SCID تشخیص داده شدند.  یکی در کانادا متولد شده و در پنج ماهگی بیماری آن تشخیص داده شد.  چهار بیمار از نژاد ناواهو/آپاچی بومی آمریکا هستند که جهش Artemis-SCID در آنها شایع تر است.  میانگین پیگیری 31.2 ماه بود.  در زمان انتشار مطالعه، شش بیمار حداقل به مدت 24 ماه تحت نظر بودند.

https://www.europeanpharmaceuticalreview.com/news/177935/breakthrough-gene-therapy-gives-hope-for-artemis-scid/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZSUv