نظرات و دیدگاه های دکتر امیرعلی حمیدیه در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب اسلامی

حمیدیه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دیدار با مقام معظم رهبری نظرات خود را در سه محور عنوان نمود که محور اول را مشتمل بر ضرورت توسعه فرهنگ و زیست بوم علم و فناوری در تمامی سطح کشور به عنوان زیر ساخت حرکت موثر اجتماعی و اقتصادی در گام دوم انقلاب دانست.

حمیدیه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دیدار با مقام معظم رهبری نظرات خود را در سه محور عنوان نمود که محور اول را مشتمل بر ضرورت توسعه فرهنگ و زیست بوم علم و فناوری در تمامی سطح کشور به عنوان زیر ساخت حرکت موثر اجتماعی و اقتصادی در گام دوم انقلاب دانست و گفت: بی شک در دوران گام دوم  راه برون رفت از فشار های بین المللی و نیل به خود کفایی دستیابی به فناوری های راهبردی و گسترش زیست بوم های علم و فناوری است.

وی در ادامه افزود: روند شکل گیری دانشگاه های نسل سوم و چهارم در دنیا سرعت گرفته ولازم است رویکرد آموزش و پژوهش با فناوری و کارآفرینی ممزوج شده و تربیت نسل آینده با این رویکرد در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد. این روند می بایست در کشور ما شتاب بیشتری گیرد و به عنوان اولویت اصلی برای کلیه دانشگاه ها مورد توجه قرار داده شود.

در این مسیر تاسیس و گسترش شتابدهنده ها و مراکز رشد در پیرامون دانشگاه ها و مراکز علمی باید نهادینه شود تا فضای کارآفرینی، شور و نشاط علمی و امید به آینده بخصوص در بین نسل جوان افزایش یابد.( همچون دانشگاه صنعتی شریف که روزگاری در پیرامون آن فقط تعمیرگاه های خودرو قرار داشت اما حالا تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان مستقر شده است.)

وی همچنین اذعان داشت: تقویت و گسترش مجاری توسعه صادرات محصولات بومی با فناوری بالا به منظور ایجاد کشش بازار، رونق تولید و افزایش حجم صادرات شرکت های دانش بنیان نکته بسیار مهمی است که می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد و اگر این امر میسر نگردد باعث محدود شدن روند توسعه ی این شرکت ها خواهد شد.

دکتر حمیدیه محور دوم را در خصوص ضرورت تمرکز بر علوم و فناوری هایی که دارای مزیت نسبی در کشور هستند و مرز دانشی است اشاره نمود و افزود: بدون شک حوزه های نوینی چون سلولهای بنیادی و نانو از دسته  علومی هستند که دارای مزیت نسبی در کشور میباشند.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد ترکیب این فناوری ها با یکدیگر است چرا که آینده از آن فناوری ها تک به تک نیست  و تلفیق فناوری ها قطعا موجبات پیشرفت فوق العاده کشور را فراهم می آورد.

مورد دیگر حرکت پرشتاب محققان جوان در مرزهای دانش حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی است که هم اکنون  مورد توجه مجامع داخلی و بین المللی بوده است. به همین منظور لازم است:

اولا حفاظت از سنگر های علمی فتح شده صورت گیرد و با افتخار و تعصب به آنها نگاه شود .

ثانیا نه تنها سرعت تولید این علم راهبردی در کشور ضروری است بلکه نیاز به شتاب بیشتری دارد.

ثالثا بهره مندی و استفاده از دستاوردهای محققان جوان و شرکت های دانش بنیان نوپا در راستای گسترش شور اجتماعی و اقتصادی و عبور از تحریم ها بسیار حائز اهمیت است. کسب رتبه های ارزشمند در سطح منطقه و جهان در زمینه دانش راهبردی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با وجود محدودیت ها نشانه خودباوری دانشمندان کشورمان می باشد به طوری که هم اکنون رتبه اول در منطقه و بین کشورهای اسلامی را کسب نموده ایم.

اما درآینده، با خودباوری و تلاش بیشتر نسل جوان کشورمان، می توانیم به زودی قله های بلندتری از علم و فناوری را فتح نماییم.

در حوزه آموزش:

برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی جهت گیری بسیار خوبی را شروع کرده است که علوم سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را می تواند در بر گیرد.

آمایش سرزمینی و ماموریت گرایی حرکت ارزشمندی است که در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده که با وجود استعدادهای برجسته کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی می تواند با اصلاح روش ها بستر این امر را فراهم آورند.

حمایت مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی 5 سال اخیر منجر به تشکیل بیش از 80 شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات و محصولات سلولی و پزشکی بازساختی شده است که می تواند با همکاری سایر نهادها، ارگان ها و سرمایه گذاران بیش از پیش تقویت شود و باعث رونق تولید محصولات نوین پزشکی در کشور گردد.

و اما مهم ترین نکته کسب سهم از بازار بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران است که ما تا به حال خام فروشی را عادت کرده بودیم مثل نفت،که علم مان را نباید خام بفروشیم و حتما باید به فکر این باشیم که علم خود را به فناوری تبدیل کرده و فناوری خود را بتوانیم بفروشیم.

حمایت از مطرح شدن مراکز مهمی چون رویان در سطح بین المللی در این جهت  بسیار حائز اهمیت است که نه تنها علم آن بلکه محصولات فناوری شان را بتوانند عرضه نمایند.

در همین راستا در سطح کشور طراحی و راه اندازی مرحله به مرحله چندین مرکز جامع شتابدهنده سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی به منظور تثبیت جریان پر سرعت تولید و تجاری سازی این دانش در حال انجام است و در سرتاسر ایران انشالله خیر و برکات فراوانی در سال های آینده به بار خواهد آورد.

مورد بعدی هرچند فرآیند استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها سالهاست در کشور آغاز شده است با این وجود گسترش نهضت کاربردی سازی علوم و فناوری های سلولهای بنیادی در رشته های مختلف و گوناگون پزشکی جهت رفع الام بیماران صعب العلاج کشور بسیار ضروری است.

اما محور سوم : ضرورت همدلی و همراهی و انضباط و تمرکز در حمایت های سطح ملی از محققین جوان و شرکت های نوپا به دور از تنگ نظری ها و سلایق شخصی و گروهی می باشد.

در ادامه حمیدیه گفت: زمان سرعت بخشی در تبدیل دانش تولید شده به محصول ، تجاری سازی محصولات و کاربردی سازی آنها فرارسید ه است که کشور نیاز به پیشرفت ندارد بلکه نیاز به جهش دارد.

مدیریت جهادی و جلوگیری از کارشکنی های افراد تنگ نظر، ناآگاه که ظاهری قانون مدار و علمی به خود گرفته اند و هنوز پیشرفت کشور را باور ندارند. هدایت مشفقانه و حمایت از نخبگان جوان و نخبگان ایرانی جذب شده به منظور نقش آفرینی آنها در حوزه های علم و فناوری و از همه مهم تر پایبندی به اصول اخلاقی در حوزه های علم، فناوری، مدیریتی و کار با مردم توسط اساتید و نخبگان که باید الگو و سر مشق نسل آینده باشد.

و در پایان وی با تشکر از مقام معظم رهبری به جهت گزارش گیری مستمر ایشان از پیشرفت علم و فناوری و ارائه بازخورد به اساتید و همچنین مدیران در سطح ملی که پشتوانه ای قوی برای آنها به شمار می رود  سخنان خود را به پایان رساند.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZBG1