نشست هم اندیشی تدوین بسته اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، اولین نشست هم اندیشی تدوین بسته اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت روز یکشنبه مورخ 18 اردیبهشت ماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور اساتید و متخصصین این حوزه برگزار گردید

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، اولین نشست هم اندیشی تدوین بسته اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت روز یکشنبه مورخ 18 اردیبهشت ماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور اساتید و متخصصین این حوزه برگزار گردید.

"قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24/08 /1400 توسط رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. یکی از مهم ترین نقاط تمرکز این قانون معضل ناباروری و کاهش فرزندآوری زوج‌های ایرانی است که علاوه بر مواجه ساختن کشور با تهدید پیری جمعیت و عدم دسترسی کافی به جمعیت جوان و مولد در آیندهای نه چندان دور، سالانه هزینه قابل توجهی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. بر اساس تبصره 1 ماده 40 قانون مذکور ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مامور گردید از طرح‌های مرتبط با حوزه فرزندآوری، درمان ناباروری و سلامت مادر و کودک حمایت به عمل آورد.

در این جلسه دکتر حمیدیه دبیر ستاد با اشاره به اعتبار اختصاص یافته برای حمایت از فرزندآوری، درمان ناباوری و سلامت مادر و کودک گفت: با توجه به مأموریت محوله به این ستاد بعنوان دبیرخانه اجرای این برنامه، می بایست از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت بعمل آید و چالش‌های پیش روی این حوزه نیز نگاه کافی شود.

سپس دکتر عارفیان به ارائه توضیحاتی در زمینه تدوین برنامه‌های حمایت از طرح‌های حوزه فرزندآوری، درمان ناباوری و سلامت مادر و کودک پرداخت و گفت: این برنامه می بایست در جهت توسعه علوم و فناوری‌های نوین تهیه گردد.  

در ادامه دکتر شاهوردی ضمن اشاره به رویکرد نظام سیاستگذاری این حوزه مبنی بر جوان سازی جمعیت، بر لزوم پیش‌بینی کلیه خطرهای مسیر باروری و تمهید سیاست‌های جامع و لازم در ایجاد و توسعه فناوری‌های مرتبط جهت برطرف نمودن آنها تأکید نمود.

سپس دکتر طرفداری ترویج باروری در جمعیت جوان و فرهنگ‌سازی مربوطه و توضیح و تشریح علمی زمان بارداری و باروی بخصوص در خانم‌های جوان را از نکات مهم در این زمینه برشمرد.

دکتر شیرکوهی توسعه تشخیص‌های پیش از تولد در مراکز دولتی، کاهش هزینه‌های مربوط به تست‌های PGD و تقویت زیرساخت‌های مرتبط با حوزه‌های ژن و سلول‌درمانی در مراکز دولتی و خصوصی را مهم عنوان نمود.

در ادامه دکتر سجودی از اهمیت بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط به حوزه‌های ناباروری به منظور کاهش هزینه‌های فرآیندی و توسعه زیرساخت‌های فناوری IT جهت پوشش حداکثری خدمات پزشکی مرتبط در کل کشور توضیحاتی ارائه نمود.

سپس دکتر امیرخانی با بیان اینکه یکی از چالش‌های درمان ‌ناباوری، بحث تجهیزات و تولید ملزومات با کیفیت می باشد گفت: ستاد آماده است با همراهی و بارش افکار افراد متخصص این حوزه، کلیه طرح‌های مرتبط در این زمینه را مورد حمایت قرار دهد.

دکتر حنطوش زاده خواستار انجام طرح‌های آماری و اپیدیمولوژیک در کشور جهت دستیابی به اطلاعات جامع پیرامون علل ناباروری، عدم تمایل به فرزندآوری، مشکلات اجتماعی و علمی موجود در این مسیر شد.

در پایان دکتر بهفر فرهنگ‌سازی جهت تبیین مشکلات ازدواج‌های خانوادگی را از مهمترین مسائل حوزه ناباروری عنوان کرد و توسعه آزمون‌های غربالگری نوزادان و پدر و مادر جهت جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی را توصیه نمود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZdMt