نتایج امیدوار کننده پیوند دومرحله‌ای سلول‌های بنیادی هاپلوایدنتیکال آلوژنیک در بیماران مسن دارای بدخیمی‌های خونی

بیماران مسن به شکل نامناسبی تحت تاثیر بدخیمی‌های خونی قرار می‌گیرند و احتمال پیامدهای بدتر به دلیل زیست شناسی پیچیده بیماری، و بیماری‌های دیگری که فرد به آن مبتلا است، در این افراد بیشتر است.

بیماران مسن به شکل نامناسبی تحت تاثیر بدخیمی‌های خونی قرار می‌گیرند و احتمال پیامدهای بدتر به دلیل زیست شناسی پیچیده بیماری، و بیماری‌های دیگری که فرد به آن مبتلا است، در این افراد بیشتر است. پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز آلوژنیک تنها انتخاب درمانی باقی‌مانده است و بیشترین پتانسیل را برای کنترل طولانی مدت بیماری برای بسیاری از بدخیمی‌های خونی ارائه می‌کند.

پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز(allo-SCT) بهترین گزینه درمانی برای اکثر بیماران دارای بدخیمی‌های خونی(HM) است. با این حال تعدادی از افراد مسن از صف پیوند خارج شده‌اند و داده‌های مربوط به این گروه هنوز محدود است. رویکرد جدید مهندسی پیوند دو مرحله‌ای روش اصلی انجام allo-SCT در دانشگاه توماس جفرسون از سال 2006 بوده است. پس از تجویز رژیم آماده‌سازی برای پیوند، ابتدا لنفوسیت‌های دهنده و به دنبال آن سیکلوفسفامید برای القای تحمل دو طرفه و در آخر سلول‌های انتخاب شدهی CD34 به فرد تزریق می‌شوند.

در مجموع 76 بیمار بالای 65 سال دارای بدخیمی‌های خونی بین سال‌های 2007 تا 2021  تحت پلتفرم دو مرحله‌ای پیوند allo-SCT انجام دادند. میانگین زمان پیوند نوتروفیل 11 روز و پیوند پلاکت 18 روز بود. با میانگین 44 ماه زمان تحت نظر بودن بیمار، میزان زنده‌مانی سه ساله(OS) و بقای بدون پیشرفت(PFS) به ترتیب 36.3%  و 35.6% بوده است.

به طور کلی پیوند هاپلولیدنتیکال allo-SCT یک پلتفرم جایگزین جدید برای بیماران دارای بدخیمی‌های خونی مسن با ریسک بالا است که منجر به پیوند سریع، نرخ عود مجدد کم و زنده‌مانی امیدوارکننده می‌شود.

Bi, X., Gergis, U., Wagner, J.L. et al. Outcomes of two-step haploidentical allogeneic stem cell transplantation in elderly patients with hematologic malignancies. Bone Marrow Transplant (2022). https://doi.org/10.1038/s41409-022-01780-w

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZD8u