مصاحبه با دکتر کامران منصوری مجری پروژه : ارزیابی اثربخشی و ایمنی اگزوزوم های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی پلاسنتا بر بهبود علائم بیماران مبتلا به لوپوس

در گفتگو با دکتر کامران منصوری مجری طرح ارزیابی اثربخشی و ایمنی اگزوزوم های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی پلاسنتا بر بهبود علائم بیمارانمبتلا به لوپوس گفت: لوپوس یک بیماری خودایمن است، که در آن سیستم ایمنی که وظیفه دفاع در برابر عوامل بیرونی مانند عفونت ها را دارد، به اشتباه علیه سلولهای بدن فعال شده و باعث آسیب به بافت های بدن میشود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو با دکتر کامران منصوری مجری طرح ارزیابی اثربخشی و ایمنی اگزوزوم های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی پلاسنتا بر بهبود  علائم  بیمارانمبتلا به لوپوس گفت: لوپوس یک بیماری خودایمن است، که در آن سیستم ایمنی که وظیفه دفاع در برابر عوامل بیرونی مانند عفونت ها را دارد، به اشتباه علیه سلولهای بدن فعال شده و باعث آسیب به بافت های بدن میشود. در این بیماران سیستم ایمنی آنتی بادی هایی تولید می کند که ایجاد کننده التهاب و آسیب های بافتی می باشند. اگرچه در برخی بیماران علائم خفیفی دیده می شود اما در نوع شدید آن التهاب های مفصلی- اسکلتی، آسیب های پوستی، سیستم خونی، کلیوی، عصبی، ریوی، قلبی مشاهده شده است. از این رو شناسایی استرتژی درمانی مناسب برای کنترل و کمک به کند شدن روند بیماری می تواند نقش بسزایی در کمک به بیمار و کاهش هزینه های درمانی ایفا نماید.

در ادامه ایشان افزود: اگرچه استفاده از سلول بنیادی مزانشیمی بـه عنـوان منبـع سلولی با ارزش در کاهش و درمان بیماری های التهابی موثر می باشند، اما این فناوری از نظر ایمنی، بقای سلول، قابلیت مقیاس پذیری و مسائل قانونی محدود شده است، که آن را به گزینه ای غیر عملی برای رفع نیازهای میلیون ها بیمار مبتلا به لوپوس در سراسر جهان تبدیل می کند. مطالعات نشان داده اند که اگزوزوم های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی پلاسنتا، که بعد از زایمان به عنوان زباله بیولوژیک حذف می شـوند، حاوی ترکیباتی پیچیده از نانوذرات سیگنالینگ ترشح شده توسط این سلول ها می باشند و می توانند کلید اصلی تنظیم طوفان سیتوکین که مشخصه  لوپوس می باشند را مهار کنند. اگزوزوم ها در مقایسه با سلول های بنیادی مزانشیمی، مشخصاتی مثل ایمنی بیشتر، ثبات و مقیاس پذیری دارند که می تواند آن ها را به یک گزینه درمانی ایمن و عملی برای درمان بیماران لوپوس مقاوم به درمان ها دوزهای بالای داروهای گلوکوکورتیکوئیدها بدل کند. کاهش علائم و التهابات ناشی از این بیماری، کاهش هزینه های درمان برای فرد بیمار، کاهش هزینه های اعمال شده بر سیستم دارویی وبیمه کشور، جلوگیری از خروج ارز از کشور، کمک به فرد بیمار و کاهش استرس های ناشی از بیماری بر فرد و خانواده ایشان، جلوگیری از تمرکز و ازدحام بیماران در پایتخت و مراجعه آن ها به مرکز استان همجوار، جلوگیری از خروج نیروهای مجرب داخل کشور، دعوت به همکاری از افراد متخصص در این زمینه از خارج از کشور از مزایای  این طرح می باشد.

ایشان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه مرکز بیولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به مدیریت اینجانب و همکاران مرکزتحقیقات، پژوهش های گسترده و کاملی پیرامون سلول های بنیادی و رگزایی را از سال 1386 آغاز و تاکنون ادامه داده است. این طرح افتخار همکاری با 15 فرد مجرب و متخصص در داخل و خارج کشور را داشته که هر یک در تخصص خود نخبه بوده و با عنایت پروردگار در به انجام رسانیدن این پروسه به ما یاری می رسانند.

در صورتیکه تولید این محصول بصورت بومی دربیاید و هزینه های تولید آن کاهش یابد، نه تنها قابلیت رقابت با تولید کنندگان خارجی را دارد بلکه قادر به صادر کردن آن به کشورهای همسایه می باشیم .

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmvs