مصاحبه با دکتر عباس زادگان مجری پروژه : ارزیابی بالینی ادجوانت ایمونوژن تراپی با سلول های دندریتیکی بارگیری شده با آنتی ژن کایمر نوترکیب در بیماران مبتلا به سرطان معده

در گفتگو با دکتر محمدرضا عباس زادگان مجری طرح ارزیابی بالینی ادجوانت ایمونوژن تراپی با سلول های دندریتیکی بارگیری شده با آنتی ژن کایمر نوترکیب در بیماران مبتلا به سرطان معده گفت: آدنوکارسینوم معده به عنوان چهارمین سرطان رایج در دنیا و دومین عامل مرگ ناشی از سرطان مطرح می باشد. ر

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو با دکتر محمدرضا عباس زادگان مجری طرح ارزیابی بالینی ادجوانت ایمونوژن تراپی با سلول های دندریتیکی بارگیری شده با آنتی ژن کایمر نوترکیب در بیماران مبتلا به سرطان معده گفت: آدنوکارسینوم معده به عنوان چهارمین سرطان رایج در دنیا و دومین عامل مرگ ناشی از سرطان مطرح می باشد. روش های درمانی رایج شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است که معمولاً اقدامات درمانی نیز ناموفق بوده و میزان بقای ۵ ساله به طورکلی به دلیل میزان عود بالا، ندول متاستاز و پاسخ کوتاه مدت به شیمی درمانی کم است.

در ادامه ایشان افزود: امروزه در درمان بسیاری از سرطان ها در کنار روش های درمانی انجام شده، ایمونوژن تراپی نیز به عنوان روشی جدید مطرح می‌باشد. در مطالعات متعدد، ایمونوژن تراپی مبتنی بر سلول عرضه کننده ی آنتی ژن با سلول های دندریتیک (DC) جهت القای ایمنی موثر علیه آنتی ژن های سرطانی گزارش شده است. واکسن های تومور براساس DC به عنوان یک درمان سرطان معده موثر و جدید امکان پذیر می باشد که میتواند میزان بروز و عود بعد از عمل در سرطان معده را کاهش دهد.

در پایان وی گفت: لازم به ذکر است که این تیم تحقیقاتی در سالهای اخیر، در فاز پره کلینیکال به بررسی توانایی سلولهای دندریتیکی بارگذاری شده با RNA توموری و آنتی ژن کایمر نوترکیب در تحریک سیستم ایمنی علیه سلول های سرطانی معده و سنگفرشی مری پرداخته است وسیتوتوکسیسیتی افزایش یافته به دنبال این ایمونوژن تراپی مشاهده گردید.

به دنبال این نتایج موفقیت آمیز، ارزیابی بالینی ادجوانت ایمونوژن تراپی با سلول های دندریتیکی بارگیری شده با آنتی ژن کایمر نوترکیب در بیماران مبتلا به سرطان معده در دست اجرا می باشد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zgxs