مدل‌سازی جنین انسان در مرحله 8 سلولی در کشت سلول‌های بنیادی جدید

در یک مطالعه جدید، دانشمندان موسسه بابراهام در بریتانیا، یک مرحله منحصر به فرد سلول‌های انسانی در کشت سلول را پیدا کردند که سلول‌های شبه 8 سلولی نامیده می‌شوند (8CLCs).

 

 

در یک مطالعه جدید، دانشمندان موسسه بابراهام در بریتانیا، یک مرحله منحصر به فرد سلول‌های انسانی در کشت سلول را پیدا کردند که سلول‌های شبه 8 سلولی نامیده می‌شوند (8CLCs). از نظر رونویسی این سلول‌ها شبیه سلول‌های 8 سلولی جنین انسان هستند و بنابراین می‌توانند به عنوان سیستم مدل جهت مطالعه فعال‌سازی ژنوم زیگوتیک (ZGA) و درک بهتر خطاها در این مرحله اساسی باشند؛ این امر باعث می‌شود اشتباهات در این مرحله محوری که منجر به اختلالات رشدی یا مرگ جنینی می‌شود را بهتر درک کنیم.

اولین تصمیم‌گیری‌ها در رشد جنین پستانداران بلافاصله پس از موجی از فعال‌سازی رونویسی گرفته می‌شود که به عنوان زنگ بیداری برای ژنوم جنین خوابیده عمل می‌کند تا حکمرانی فعالیت سلولی را از ژنوم مادر بپذیرد. این مرحله در موش در مرحله 2 سلولی و در انسان در مرحله 8 سلولی رخ می دهد. این یافته‌ها در 24 فوریه 2022 در مقاله‌ای در مجله Cell Stem Cell با عنوان «سلول‌های شبه 8C برنامه فعال‌سازی ژنوم زیگوتیک انسان را در شرایط آزمایشگاهی ضبط می‌کنند» منتشر شد.

در مطالعه حاضر، محققان از مجموعه داده‌های ESC موجود انسان و موش برای شناسایی نشانگرهای رونویسی مشخصی که می‌توانند به ZGA انسانی مرتبط باشند، استفاده کردند. آنها با استفاده از تکنیک‌های تک سلولی، حضور سلول‌هایی را در کشت‌های ESC انسانی که دارای مشخصات رونویسی شبیه سلول‌ها در جنین مرحله 8 سلولی انسان بودند، شناسایی و تأیید کردند و این سلول‌ها را «سلول‌های 8 سلولی» یا 8CLC نامیدند. اکتشافات حاصل از مطالعه رونویسی شبیه به ZGA در شرایط آزمایشگاهی ممکن است بینش‌های مهمی را در مورد تنظیم فعال‌سازی ژنوم در طول توسعه قبل از کاشت انسان ارائه دهد و ممکن است پیامدهای حیاتی برای تولید مثل، سلامت و فناوری داشته باشد.

https://www.genengnews.com/topics/omics/human-embryo-at-8-cell-stage-modeled-in-new-stem-cell-culture/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zujt