سرطان کبد با روش نوآورانه سلول درمانی درمان می‌شود

محققان در روشی نوآورانه، سرطان کبد با میزان مرگ و میر بالا را درمان می کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در Cell Stem Cell منتشر شده است، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که شایع‌ترین نوع سرطان کبد - سرطانی با میزان مرگ و میر بالا - می‌تواند با استفاده از یک روش درمانی نوآورانه مشتق شده از سلول‌های بنیادی بهتر مورد هدف قرار گیرد و درمان شود.

براساس این گزارش، این روش درمانی که هنوز در بیماران مطالعه نشده است، شامل مهندسی آزمایشگاهی سلول‌های کشنده طبیعی (NK) - گلبول‌های سفید خونی که سلول‌های تومور را از بین می‌برند - برای مبارزه مؤثرتر با کارسینومای سلول‌های کبدی (HCC)، یکی از مقاوم‌ترین انواع تومور جامد به درمان است.

درمان با سلول‌های NK اصلاح‌شده ژنتیکی نیازی به شخصی‌سازی مانند درمان با سلول‌های T بیان‌کننده گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR) - یک شکل نسبتاً جدید و شخصی‌شده از ایمونوتراپی - ندارد. تحقیقات جدید آنها نشان می‌دهد که این بدان معناست که درمان با سلول‌های NK می‌تواند به صورت تعداد بالا برای بیمارانی که می‌توانند بدون تاخیر درمان را شروع کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

بر همین اساس، پروفسور دان کافمن، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر مرکز درمان پیشرفته سانفورد، گفت: «تا حدی همه سلول‌های توموری – شاید سرطان کبد بیشتر – سلول‌های ایمنی را که سعی در کشتن آن‌ها دارند، مهار می‌کنند. این موضوع یکی از دلایل کلیدی است که چرا برخی از روش های ایمنی درمانی مانند سلول های CAR T برای تومورهای جامد نسبت به سرطان های خون – به علت ریزمحیط سرکوب کننده سیستم ایمنی در تومور - کمتر موفق بوده اند.»

کافمن و تیمش سلول‌های NK مشتق از سلول‌های بنیادی را تولید کردند که در آن‌ها گیرنده فاکتور رشد تغییردهنده بتا (TGF-β) - پروتئینی که عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند - غیرفعال شد. تومورهای HCC و به طور کلی کبد حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند که هم فعالیت سلول های ایمنی را مهار می کند و هم به سرطان اجازه تکثیر می دهد.

بر اساس این گزارش، آنها دریافتند که سلول‌های NK معمولی بدون گیرنده غیرفعال، مانند سلول‌های CAR T، در مبارزه با سرطان چندان مؤثر نیستند. او گفت: «اینها تومورهای بسیار مقاومی هستند – وقتی آنها را در موش قرار می دهیم، رشد می کنند و موش ها را می کشند.» نرخ بقای پنج ساله برای HCC در انسان کمتر از 20٪ است.

با این حال، زمانی که محققان سلول‌های NK اصلاح‌شده را در برابر سرطان آزمایش کردند، وی افزود: «ما فعالیت ضد توموری بسیار خوبی داشتیم و بطرز قابل‌توجهی بقای طولانی‌تر را شاهد بودیم».

کافمن می‌گوید: «این مطالعات نشان می‌دهد که جلوگیری از TGF-β – حداقل برای سلول‌های NK - بسیار مهم است، اما من فکر می‌کنم این موضوع برای سلول‌های CAR T نیز صادق است. اگر شما سلول های NK را با مسدود کردن این مسیر بازدارنده آزاد کنید، آنها باید به خوبی سرطان را از بین ببرند.»

کافمن پیش‌بینی می‌کند که کشف تیمش در آزمایش‌های بالینی بسیاری از گروه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی خود را نشان دهد، خواه آنها روی سلول‌های CAR T یا سلول‌های NK کار ‌کنند، یا با کارسینوم سلول‌های کبدی یا سایر انواع چالش برانگیز تومورهای جامد در حال مبارزه باشند.

وی افزود: "هرکسی که چنین درمانی برای تومورهای جامد ایجاد می کند باید برای مهار فعالیت TGF-β برای بهبود میزان حذف سرطان و دستیابی به فعالیت ضد تومور موثر تلاش کند."

لینک اصلی خبر:

//isti.ir/Z5uy