محققان با برنامه ریزی مجدد سلول های پوست به سلول های چشم ، بینایی موش های نابینا را بازگردانده اند

محققان موسسه ملی چشم پزشکی موسسه ملی سلامت (MD ، ایالات متحده آمریکا) با برنامه ریزی مجدد سلول های پوست به سلول های حساس به نور ، بینایی موش های نابینا را بازیابی کردند.

 

 

محققان موسسه ملی چشم پزشکی موسسه ملی سلامت (MD ، ایالات متحده آمریکا) با برنامه ریزی مجدد سلول های پوست به سلول های حساس به نور ، بینایی موش های نابینا را بازیابی کردند. این تحقیق ، که در Nature به چاپ رسیده است، نشان دهنده یک گام مهم به عنوان اولین مطالعه برای اثبات قابلیت برنامه ریزی مستقیم برای بازگرداندن بینایی است.

در حالی که مطالعات قبلی پوست یا سلول های خونی را به سلول های بنیادی پرتوان القایی و سپس به سلول های چشم تبدیل کرده بودند ، این تحقیقات امکان برنامه ریزی مجدد مستقیم ، اجتناب از مرحله سلول های بنیادی ، با مواد شیمیایی را فراهم کرد. این فرآیند سریعتر می تواند از نظر بالینی برای شرایطی مانند دژنراسیون ماکولا در مقایسه با فرایند طولانی مدت گذر از iPSC ها مفیدتر باشد.

آناند سواروپ ، (موسسه ملی چشم) اذعان داشت :"این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد برنامه ریزی مستقیم شیمیایی می تواند سلول های شبکیه ای ایجاد کند ، که استراتژی جدید و سریعتری را برای توسعه درمان های دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و سایر اختلالات شبکیه ناشی از از دست دادن گیرنده های نوری به ما می دهد."

در پروتکل این تیم ، سلول ها با پنج ترکیب تیمار شدند که به محققان اجازه می داد از استفاده از ترانسفکشن یا انتقال جلوگیری کنند. پس از تولید ، توانستند مشخصات بیان ژن سلول‌ها را تأیید کند و شباهت خود را با سلول‌های گیرنده نوری طبیعی میله ای و از بین رفتن بیان ژن مرتبط با پوست نشان دهند. سپس سلولهای میله ای جدید به موشهای نابینا پیوند داده شدند که 1 ماه بعد از نظر واکنش پذیری به نور مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات نشان داد که 43 درصد از موش های تحت درمان پس از قرار گرفتن در معرض نور واکنش نشان می دهند و این نشان می دهد که حساسیت به نور احیا می شود.

"حتی موش هایی با انحطاط شدید شبکیه ، با شانس کمی برای باقی ماندن گیرنده های نوری زنده ، به پیوند پاسخ دادند. چنین یافته هایی نشان می دهد که پیشرفت های مشاهده شده بیشتر به دلیل گیرنده های نوری ساخته شده در آزمایشگاه بوده است تا اثر جانبی که از سلامت گیرنده های نوری موجود میزبان حمایت می کند. " Center ، TX ، ایالات متحده آمریکا).

پس از 3 ماه ، ثابت شد که سلول های پیوندی در گیرنده از طریق ایمونوفلورسانس زنده مانده اند. اکنون محققان قصد دارند پروتکل بیشتری را برای افزایش تعداد پذیرش های کاربردی مورد بررسی و بهینه سازی قرار دهند.

Kapil Bharti (موسسه ملی چشم) اظهار داشت: "اگر بتوان کارایی این تبدیل مستقیم را بهبود بخشید ، ممکن است زمان مورد نیاز برای توسعه محصول یا مدل بیماری بالقوه سلول درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد."

Ref: https://www.regmednet.com/reprogramming-skin-cells-into-eye-cells-restored-sight

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zvgr