مبارزه علیه سرطان با کمک احیای سلول‌های بنیادی در ایمونوتراپی

ایمونوتراپی روشی جدید و امیدوارکننده در درمان سرطان است؛ اما سلول‌های ایمنی می‌توانند در این مبارزه خسته شوند! محققان ژاپنی با جوان‌سازی سلول‌های ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی، راهی برای حل این مشکل یافته‌اند

 

 

ایمونوتراپی روشی جدید و امیدوارکننده در درمان سرطان است؛ اما سلول‌های ایمنی می‌توانند در این مبارزه خسته شوند! محققان ژاپنی با جوان‌سازی سلول‌های ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی، راهی برای حل این مشکل یافته‌اند .

سیستم ایمنی ما قدرتمندترین ابزار در برابر سرطان است؛ اما گاهی به کمک نیاز دارد. سرطان با حیله و ترفند از تشخیص و یا حمله سلول‌های ایمنی می‌گریزد و ایمونوتراپی با سلول‌های CAR T راهی برای مقابله با این مشکل است. این نوع ایمونوتراپی شامل خارج کردن سلول‌های ایمنی بیمار، مهندسی آن‌ها برای شناسایی پروتئین‌های خاص سلول‌های سرطانی و سپس برگرداندن آن‌ها به بدن برای مبارزه علیه سرطان است؛ اما سلول‌های T می‌توانند با گذشت زمان کارایی خود را از دست بدهند و سرطان فرصت برگشت پیدا کند .

در مطالعه‌ای جدید، محققان دانشگاه Juntendo در ژاپن توانستند سلول‌های T را که به طور خاص در جستجوی  پروتئین سرطانی به نام LMP2 بودند، به عقب برگرداندند تا آنها را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تبدیل کنند. در مرحله بعد به آن گیرنده‌ای اضافه کردند که پروتئین سرطانی متفاوتی به نام LMP1 را تشخیص می‌داد. نتیجه اینکه سلول‌های T جوان شده هم مدت طولانی‌تری در برابر خستگی مقاومت می‌کنند، هم قادرند هر دو پروتئین سرطانی را هدف قرار دهند. محققان آن‌ها را سلول‌های T جوان شده با گیرنده دوگانه یا DRrejTs نامیدند. این درمان بر روی موش‌های مبتلا به لنفوم آزمایش شد و حیوانات تحت درمان به مدت طولانی‌تری زنده ماندند. همچنین در مرحله بعد که سلول‌های سرطانی بیشتری به موش‌ها تزریق شد، موش‌های تحت درمان دوباره تشکیل تومور را سرکوب کردند. این نشان می‌دهد که سلول‌های DRrejT برای مدت زیادی فعال باقی مانده‌اند.

نتیجه اینکه ادامه این مطالعه می‌تواند به درمان مؤثری برای انسان‌های بیمار نیز منجر شود.

 

 

https://newatlas-com.cdn.ampproject.org/c/s/newatlas.com/medical/cancer-immunotherapy-stem-cell-rejuvenation/?amp=true

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zazt