لزوم اجرای مقررات سختگیرانه تر بر درمان با سلول های بنیادی

دانشمندان پس از شناسایی صدها کلینیک در سراسر جهان که «درمان‌های» اثبات ‌نشده و فاقد مجوز بهداشت و سلامت را برای بیماری‌های مختلفی مانند ریزش مو و پارکینسون ارائه می‌دهند، خواستار مقررات سخت‌تر و نظارت بیشتر بر درمان‌ با سلول‌های بنیادی هستند.

 

دانشمندان پس از شناسایی صدها کلینیک در سراسر جهان که «درمان‌های» اثبات ‌نشده و فاقد مجوز بهداشت و سلامت را برای بیماری‌های مختلفی مانند ریزش مو و پارکینسون ارائه می‌دهند، خواستار مقررات سخت‌تر و نظارت بیشتر بر درمان‌ با سلول‌های بنیادی هستند.

محققان دانشگاه ریدینگ و دانشگاه ساینس مالزی 114 شرکت را در بیش از 20 کشور شناسایی کرده‌اند که محصولات مشتق شده از سلول‌های بنیادی اثبات ‌نشده و فاقد مجوز بهداشت و سلامت را به بیماران مراجعه کننده عرضه می‌کنند. آن‌ها از نهادهای نظارتی می‌خواهند که این محصولات را تا زمانی که در آزمایش‌های بالینی ایمن و مؤثر ثابت شوند، متوقف کنند.

این یافته ها به عنوان یک مقاله peer-reviewed در مجله علمی Stem Cell Research & Therapy منتشر شده است.

دکتر داریوس ویدرا، دانشیار دانشگاه ریدینگ و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «شرکت‌هایی که داروها و محصولات مرتبط با سلامت که آزمایشات آنها ناتمام و اثرگذاری آنها اثبات‌ نشده اند را به بیماران می‌فروشند، کمی بیشتر از فروشندگان مدرن روغن مار هستند. اکثریت قریب به اتفاق درمان‌های سلول‌های بنیادی ارائه شده هنوز توسط تحقیقاتی که از استفاده درمانی آنها حمایت کند، پشتیبانی نشده‌اند و ممکن است هرگز مورد حمایت قرار نگیرند.

"این مسئله ممکن است افراد بالقوه آسیب پذیر و گاهی مستاصل را در معرض خطر از دست دادن مقادیر زیادی پول برای درمانهایی قرار دهد که کارساز نیستند یا حتی خطرناک هستند. رگولاتورها (نهادهای نظارتی) باید اکنون برای محافظت از مردم اقدام جدی کنند.»

هیچ آزمایشی کامل نشده است

یکی از جدیدترین روشها در درمان سلولهای بنیادی، استفاده از سکرتومها، وزیکولهای خارج سلولی و اگزوزومهای مشتق شده از سلولهای بنیادی است. به جای استفاده از سلولهای بنیادی کامل، کلینیک ها از محصولاتی استفاده میکنند که توسط آن سلولها تولید میشود.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این محصولات همانند سلول‌های بنیادی بالغ پتانسیل مشابهی در پزشکی بازساختی دارند. محققان دریافتند در حال حاضر، 433 کارآزمایی بالینی در پایگاه داده ClinicalTrials.gov ثبت شده است. تعداد بسیار کمی تکمیل شده اند، و قوانین در برابر این محصولات تاکنون ضعیف بوده است. آنها فقط در کلینیکهای خصوصی ارائه میشوند و هیچ سازمان بهداشت و سلامتی هنوز استفاده از آنها را تایید نکرده است.

بر اساس گزارش محققان ایالات متحده آمریکا، مکزیک، امارات متحده عربی و مالزی در مجموع بیش از نیمی از کلینیکهای سراسر جهان را در اختیار دارند. این دانشمندان چهار کلینیک در بریتانیا پیدا کرده اند که در زمان انجام تحقیقات خود، درمان‌هایی مبتنی بر محصولات سلول‌های بنیادی ارائه می‌دهند. با این حال، آنها میگویند که از آن زمان تعداد بیشتری در بریتانیا ظاهر شده اند و به طور بالقوه خدمات مشابهی را تبلیغ میکنند.

محققان دریافتند که 63 شرکت از این شرکتها محصولات حد واسط درمانی حاصل از سکرتوم (اجزای مترشحه) سلول‌های بنیادی آلوژن ارائه کردند. 30 شرکت درمانی از سکروتوم سلولهای بنیادی اتولوگ برای درمان استفاده کردند. اما 21 شرکت فاش نکردند که درمان آنها از چه نوع سلولی مشتق شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌ها بافت خاصی را که سلول‌ها از آن به دست آمده اند، فاش نکردند. از بین آنهایی که نوع بافت مشخص شده است، شایعترین منبع خون و پس از آن مایع آمنیوتیک، بافت چربی، مغز استخوان و بند ناف بود.

مراقبت از پوست در اوتیسم

 مراقبت از پوست، ضد پیری و ریزش مو رایجترین اهداف درمانی بودند، اما تعداد قابل توجهی از کلینیکها نیز مدعی درمان اوتیسم، آرتریت، بیماری پارکینسون، دیابت یا بیماری لایم بودند. برخی فاش نکردند که مدعی درمان کدام "بیماری های مزمن" هستند. در تعدادی نوروپاتی، شرایط نادر سیستم ایمنی، کووید-19 یا آلزایمر نیز ذکر شده است.

دکتر ویدرا می‌گوید: «در بهترین حالت، مراجعه کنندگان و بیماران پول خود را از 99 دلار تا 20000 دلار روی درمان‌هایی که هیچ مدرک قابل اعتمادی برای آن وجود ندارد، قمار می‌کنند. در بدترین حالت، حتی این درمان ها میتوانند مضر هم باشند.»

«هر اقدام پزشکی خطراتی دارد. افراد ممکن است دچار واکنشهای آلرژیک و عفونت شوند و گاهی اوقات عوارض جانبی بسیار جدی ناشی از مصرف و ورود یک محصول فاقد مجوز بهداشت و سلامت به بدن شما وجود دارد.

دکتر Graeme Cottrell، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه ریدینگ گفت: «همچنین پتانسیل زیادی برای بهره برداری وجود دارد. افرادی که با بیماری‌های مزمن یا دژنراتیو زندگی می‌کنند و عزیزانشان، به شدت می‌خواهند چیزی بیابند که تا حدودی علائم را تسکین دهد. آنها اغلب به طرز غم انگیزی تحت درمان با درمانهای موجود هستند و مایلند تقریباً هر چیزی را که به نظر میرسد مؤثر باشد، امتحان کنند.

"به عنوان دانشمند، ما میتوانیم نظرات مبتنی بر شواهد خود را در مورد درمانهای موجود ارائه دهیم، اما قدرتی که نهادهای نظارتی دارند را نداریم. بسیار حیاتی است که نهادهای نظارتی در همه کشورهای آسیب‌دیده سریعاً به این مسئله رسیدگی کنند.»

 

https://www.technologynetworks.com/cell-science/news/scientists-call-for-tighter-regulation-of-stem-cell-treatments-373665

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmpw