فعال‌سازی مجدد سلول‌های بنیادی پانکراس در بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۱ برای تولید انسولین

دانشمندان استرالیایی راهی برای فعال کردن مجدد سلول‌های بنیادی پانکراس، به منظور بیان انسولین کشف کرده‌اند که درمانی جدید برای دیابت نوع ۱ است. این ‌مطالعه با استفاده از دارویی انجام شده که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده، اما در حال حاضر مجوزی برای درمان دیابت ندارد.

 

دانشمندان استرالیایی راهی برای فعال کردن مجدد سلول‌های بنیادی پانکراس، به منظور بیان انسولین کشف کرده‌اند که درمانی جدید برای دیابت نوع ۱ است. این ‌مطالعه با استفاده از دارویی انجام شده که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده، اما در حال حاضر مجوزی برای درمان دیابت ندارد. اگرچه این تحقیق در مراحل اولیه است، ولی می‌تواند به درمانی در آینده منجر شود که در آن سلول‌های نابالغ تولیدکننده‌ی انسولین (سلول‌های بتا) جایگزین سلول‌های تخریب شده در دیابت نوع ۱ شوند.

دیابت نوع ۱ بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین در لوزالمعده، به طور انتخابی از بین می‌روند‌ و مبتلایان به تزریق روزانه انسولین نیاز دارند. از طرفی تنها درمان مؤثر، پیوند جزایر پانکراس است که با وجود نتایج خوب برای افراد مبتلا به دیابت، به اهداکنندگان عضو وابسته است؛ بنابراین استفاده‌ی گسترده از آن محدود شده است. سلول‌های پیش‌ساز پانکراس، سلول‌های بنیادی هستند که توانایی تمایز به سلول‌های مختلف پانکراس، از جمله سلول‌های بتا را دارند. برنامه‌ریزی مجدد این سلول‌های بنیادی به سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین و پیوند مجدد آن‌ها در لوزالمعده، قبلاً به‌عنوان یک درمان جایگزین برای دیابت نوع ۱ پیشنهاد شده بود اما بحث‌برانگیز باقی مانده است.

برای بررسی این روش، این تیم سلول‌های بنیادی پانکراس را از یک اهداکننده دیابتی نوع ۱و همچنین از دو اهداکننده غیردیابتی، جمع‌آوری کرده و آن‌ها را با GSK126 درمان کردند. GSK126 فعالیت یک آنزیم کلیدی به نام  EZH2 متیل ترانسفراز را مهار می‌کند. این آنزیم بیان ژن‌هایی را مهار می‌کند که منجر به تمایز پیش‌ساز به سلول‌های بتا می‌شوند.

با درمان سلول‌ها با GSK126، آن‌ها بیان این ژن‌ها و مهم‌تر از همه بیان ژن انسولین را در سلول‌های پیش‌ساز از اهداکنندگان غیردیابتی و دیابتی نوع 1 بازسازی کردند. در هر صورت مشخص نیست که این  نتایج در همه شرایط قابل تعمیم باشد؛ زیرا آزمایش‌ها شامل سلول‌های پانکراس یک کودک دیابتی نوع ۱ می‌شد و مشخص نیست که در دیابت طولانی‌مدت، ترمیم ژن‌های پیش‌ساز سلول بتا رخ دهد. به هر حال این نتایج نشان‌دهنده گام مهمی در مسیر درمانی پایدار است که ممکن است درمانی برای انواع دیابت باشد.

 

 

https://cosmosmagazine-com.cdn.ampproject.org/c/s/cosmosmagazine.com/health/diabetic-pancreatic-stem-cells/?amp=1

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJAu