عوارض احتمالی درمان های نوین مبتنی بر ایمونوتراپی، زیر ذره بین FDA

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد بدخیمی‌هایی در سلول T CAR مثبت (chimeric antigen receptor CAR-positive lymphoma)، دریافت کرده است. این بدخیمی ها در بیمارانی که تحت درمان ایمونوتراپی با سلول‌های CAR T اتولوگ برای BCMA-directed یا CD19-directed قرار گرفته‌اند، دیده شده است.

سازمان غذا و دارو آمریکا  (FDA) گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد بدخیمی‌هایی در سلول T  CAR مثبت (chimeric antigen receptor CAR-positive lymphoma)، دریافت کرده است.  این بدخیمی ها در بیمارانی که تحت درمان ایمونوتراپی با سلول‌های CAR T اتولوگ برای BCMA-directed  یا CD19-directed قرار گرفته‌اند، دیده شده است.

FDAاعلام کرده که در حال حاضر خطر ابتلا به بدخیمی‌های سلول T برای تمام ایمونوتراپی‌های سلول‌های T اتولوگ اصلاح ژنتیکی ‌شده برای BCMA-directed  یا CD19-directed محتمل می باشد. نکته حائز اهمیت آن است که بدخیمی های سلول T در بیمارانی که با چندین فرآورده درمان شده اند، رخ داده است.

محصولات تایید شده CAR T Cell در حال حاضر شاملAbecma، Breyanzi، Carvykti، Kymriah، Tecartus، Yescarta می باشد. اگرچه مزایای کلی این محصولات همچنان بر خطرات بالقوه آنها برای مصارف تایید شده، بیشتر است، با این حال FDA در حال بررسی خطر شناسایی شده از ایجاد بدخیمی سلول T با پیامدهای جدی آن از جمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ است و همچنین این سازمان نیازسنجی مربوط به اقدامات نظارتی را نیز ارزیابی می کند. مانند تمام محصولات ژن درمانی با توان درج در ژنوم(integrating vectors) (ناقل های لنتی ویروسی یا رتروویروسی)، خطر بالقوه ابتلا به بدخیمی های ثانویه به عنوان یک هشدار در اطلاعات تجویزی ایالات متحده (USPIs) برای ایمونوتراپی سلول های T اتولوگ مهندسی شده برای BCMA-directed و CD19-directed اعلام شده است.

بیماران و شرکت کنندگان در کارآزمایی های بالینی که تحت درمان با این فرآورده ها قرار می گیرند، باید در طول زندگی از نظر بدخیمی های جدید تحت نظر باشند. این بیماران در صورت بروز هرگونه بدخیمی جدید به دنبال درمان با این محصولات، می بایستی با تولیدکننده آن محصول در ارتباط باشند تا وضعیت خود را گزارش کنند.

پ.ن: در تکمیل این خبر توجه تان را به چند مورد مهم جلب می کنیم:

1-  CAR-T  درمان نوظهوری است که جهت مداوای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد ولی نه هر بیماری؛ برای بیماری مورد استفاده قرار می گیرد که به داروها و روش های رایج درمانی پاسخ نداده و حتی  relapse  داشته، پس این درمان نوین، عملا توانسته است امید به زندگی را برای بیماران مقاوم به درمان های رایج به ارمغان آورد.

2- اصولا افرادی که تحت درمان با CAR-T قرار می گیرند، برای دراز مدت تحت مراقبت های ماهیانه قرار می گیرند.

3- سازه  CAR به عنوان یک نئو آنتی ژن هر زمان که لازم شد می تواند دستاویز مرگ سلول حاملش از طریق ایمونوتراپی اختصاصی CAR گردد.

4- اگر آمار بیمارانی که تحت درمان با محصولات تایید شده CAR T قرار گرفته اند را به تفکیک نوع محصول مشاهده کنیم (جدول ذیل)، و به عدد موارد گزارش شده در ستون آخر (مبتلایان به لنفوم پس از درمان با CAR T) دقت کنیم، کاملا روشن است که هرگز نمی توان با اطمینان از رابطه بین درمان با CAR T و ابتلا به بدخیمی های ثانویه سخن گفت. البته FDA هم در حال بررسی گزارشات است و هیچ اظهار نظری در این رابطه نکرده است.

 

5- نسل های جدید CAR که در حال گذراندن مراحل مطالعات کارآزمایی بالینی هستند، مجهز به سوئیچ های ژنی مرگ برای کنترل سندروم آزادسازی سایتوکاین (CRS) و بدخیمی احتمالی هستند. بنابراین می توان به قطعیت گفت که این درمان نوین، روز به روز در حال پیشرفت و بهبود در عملکرد است.

 

لینک خبر

https://www.fda.gov/vaccines-blood-biologics/safety-availability-biologics/fda-investigating-serious-risk-t-cell-malignancy-following-bcma-directed-or-cd19-directed-autologous

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFvx