علایم کاهش دیابت در موش‌های دارای سلول‌های ویرایش شده با سیستم CRISPR-Cas9

iPSCهای بیمار مبتلا به سندرم Wolfram در سلول‌های تولیدکننده انسولین برنامه‌ریزی شدند که با پیوند به موش، دیابت را کاهش می‌دهند. یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی از سلول‌های پوست (iPSCs)، از یک بیمار مبتلا به سندرم ولفرام را به سلول‌های تولیدکننده انسولین تبدیل کردند.

 

iPSCهای بیمار مبتلا به سندرم Wolfram در سلول‌های تولیدکننده انسولین برنامه‌ریزی شدند که با پیوند به موش، دیابت را کاهش می‌دهند. یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی از سلول‌های پوست (iPSCs)، از یک بیمار مبتلا به سندرم ولفرام را به سلول‌های تولیدکننده انسولین تبدیل کردند. ویرایش ژن Cas9 برای اصلاح جهش ایجاد کننده این سندرم Wolfram در سلول های بنیادی انسان استفاده شده است سپس سلول های ویرایش شده در موش های آزمایشگاهی کاشته شدند و مشخص شد که دیابت را معکوس می کند.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی سلول‌های بتا را از بیماران مبتلا به استخراج کردند و از ویرایش ژن CRISPR-Cas9 برای ویرایش جهش در WFS1، ژنی که باعث سندرم Wolfram می‌شود، استفاده کردند . سپس سلول‌های ویرایش‌شده ژنی با سلول‌های بتا ترشح‌کننده انسولین از همان دسته iPSC که با CRISPR ویرایش نشده بودند، مقایسه شدند.  مشخص شد که سلول‌های بتا که با CRISPR ویرایش شده‌اند، در پاسخ به گلوکز، هم در لوله آزمایش و هم در موش‌های مبتلا به نوع شدید دیابت، انسولین مؤثرتری ترشح می‌کنند.

علائم دیابت در موش‌هایی که سلول‌های ویرایش‌شده توسط سیستم CRISPR را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با موش های دارای سطح قند خون نرمال، کاهش پیدا کرد. اما، موش هایی که سلول های بتای ویرایش نشده دریافت کردند، دیابتی باقی ماندند.

Ref:https://www.regmednet.com/diabetes-reverted-in-mice-with-crisprcas9-gene-edited-cells-from-patients/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXAs