طراحی نانو ذرات جدید برای ویرایش ژن در ریه

دانشمندان در تلاشند تا با بهره گیری از نانوذرات ناقل RNA، درمان های جدیدی برای فیبروز کیستیک و سایر بیماری های ریوی کشف کنند.

 

دانشمندان در تلاشند تا با بهره گیری از نانوذرات ناقل RNA، درمان های جدیدی برای فیبروز کیستیک و سایر بیماری های ریوی کشف کنند.

مهندسان MIT و دانشکده پزشکی ماساچوست، نانوذرات جدیدی را طراحی کردند که می تواند به ریه انسان (مکانی که ظرفیت تولید RNA پیام رسان کدکننده ی پروتئین های سالم را دارد) انتقال یابد.

در مطالعه ای که بروی موش ها و توسط دکتر دانیل اندرسون و همکارانش انجام گردید، از این نانو ذرات برای انتقال mRNA برای انجام ویرایش ژن CRISPR/Cas9، استفاده شد.

این نانوذرات دارای دو ساختار مولکولی می باشند: یک بخش با بار مثبت و یک بخش با دم لیپیدی بلند. بار مثبت به این نانوذرات کمک می کند تا با mRNA با بار منفی برهمکنش پیدا کند و همچنین از جذب  mRNA توسط دیگر اندامک ها پس از ورود به سلول جلوگیری کند. همچنین، ساختار دم لیپیدی به این نانوذرات کمک می کند تا به راحتی از غشای سلولی عبور کنند. محققان 10 ساختار شیمیایی مختلف برای دم های لیپیدی، همراه با 72 گروه مختلف برای قسمت با بار مثبت ارائه کردند. با غربالگری و آزمایش ترکیب‌های مختلف بر روی موش‌ها، محققان توانستند آن‌هایی را که با موفقیت بیشتری به ریه‌ها می‌رسند، شناسایی کنند.

در این مطالعه، محققان از روشی به نام «القای داخل تراشه»استفاده کردند که اغلب به عنوان روشی برای مدل‌سازی دارورسانی به ریه‌ها استفاده می‌شود.

این تیم اکنون در حال تحقیق بر روی روش های پایدارتر کردن این نانوذرات هستند تا بتوان آنها را با استفاده از یک نبولایزر استنشاق کرد. محققان همچنین قصد دارند این نانو ذرات را برای انتقال mRNA برای اصلاح جهش ژنتیکی یافت شده در ژن ایجاد کننده فیبروز کیستیک در مدل موش بررسی کنند. آنها همچنین امیدوارند که درمان‌هایی برای سایر بیماری‌های ریه مانند فیبروز ریوی ایدیوپاتیک و همچنین واکسن‌های mRNA برای تزریق مستقیم به ریه‌، کشف کنند.

 

لینک خبر:

https://news.mit.edu/2023/new-nanoparticles-can-perform-gene-editing-lungs-0330

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFav