شناسایی پروتئینی که طول عمر سلول های CAR T را کنترل می کند

درمان با کمک سلول‌های CAR T ، روش‌های درمان برخی از سرطان ها بخصوص سرطان های خونی را متحول کرده است و طول عمر بالاتر سلول‌های CAR T در بدن بیمار، موجب می شود تا به طور موثرتری به سرطان پاسخ ‌دهند. در یک مطالعه جدید، محققان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) و Stanford Medicine دریافتند که پروتئینی به نام FOXO1 ، بقا و عملکرد سلول‌های CAR T را بهبود می‌بخشد، که ممکن است منجر به درمان‌های موثرتر با سلول‌های CAR T شود که به طور بالقوه استفاده از آن را در سرطان‌های پیشرفته گسترش دهد. مطالعه فوق در نشریه Nature منتشر شده است.

درمان با کمک سلول‌های CAR T ، روش‌های درمان برخی از سرطان ها بخصوص سرطان های خونی را متحول کرده است و طول عمر بالاتر سلول‌های CAR T  در بدن بیمار، موجب می شود تا به طور موثرتری به سرطان پاسخ ‌دهند. در یک مطالعه جدید، محققان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) و Stanford Medicine دریافتند که پروتئینی به نام FOXO1  ، بقا و عملکرد سلول‌های CAR T را بهبود می‌بخشد، که ممکن است منجر به درمان‌های موثرتر با سلول‌های CAR T  شود که به طور بالقوه استفاده از آن را در سرطان‌های پیشرفته گسترش دهد. مطالعه فوق در نشریه Nature منتشر شده است.

سلول های T نوعی از سلول های ایمنی هستند که عوامل بیماری زا را شناسایی کرده و از بین می برند تا از میزبان محافظت کنند. سرطان اغلب قادر به فرار از سیستم ایمنی بدن می باشد، اما در نتیجه درمان با سلول های CAR Tبه عنوان سلول های T خود بیمار که می توانند برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی مجددا برنامه ریزی شوند، منجر به درمان های مورد تایید FDA برای انواع خاصی از لنفوم ها و سرطان خون شده است.

با این حال، کمتر از 50 درصد از بیمارانی که تحت درمان با سلول های CAR T قرار می گیرند، پس از یک سال درمان می شوند. یکی از دلایل این امر این است که سلول های CAR T اغلب به اندازه کافی در بیماران زنده نمی مانند تا سرطان آنها را به طور کامل ریشه کن کنند. تحقیقات قبلی نشان داده است که بیمارانی که از طریق سلول درمانی CAR T درمان می شوند، اغلب سلول های CAR T  با عمر طولانی تری دارند و می توانند با موفقیت بیشتری با سلول های سرطانی مبارزه کنند. برای تعیین علت این مسئله محققان به بررسی زیربنایی سلول‌های T حافظه که نوعی از سلول‌های T طبیعی هستند و هدف آنها تداوم و حفظ عملکرد است، پرداختند.

یکی از پروتئین‌های مورد بررسی FOXO1 که ژن‌های مرتبط با حافظه سلول‌های T را فعال می‌کند، قبلاً روی موش‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما در سلول‌های T انسانی یا سلول‌های CAR T مورد بررسی قرار نگرفته بود.

ایوان وبر، استادیار اطفال در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا و محقق سلول و ژن درمانی در مرکز CHOP و همچنین نویسنده ارشد این مطالعه در این خصوص گفت: با مطالعه عواملی که حافظه را در سلول‌های T تحریک می‌کنند، مانند FOXO1 می‌توانیم درک خود را از اینکه چرا سلول‌های CAR T در برخی از بیماران باقی می‌مانند و موثرتر عمل می‌کنند، افزایش دهیم.

لینک خبر:

//isti.ir/Z95x