سلول های بنیادی معده درمانی نوید بخش برای دیابت

دانشمندان طی یافته های جدید خود، سلول های بنیادی را از معده انسان گرفته و آنها را به سلول های تولید کننده انسولین که مانند سلول های سالم پانکراس به تغییرات سطح گلوکز خون پاسخ می دهند، تبدیل کردند.

 

دانشمندان طی یافته های جدید خود، سلول های بنیادی را از معده انسان گرفته و آنها را به سلول های تولید کننده انسولین که مانند سلول های سالم پانکراس به تغییرات سطح گلوکز خون پاسخ می دهند، تبدیل کردند. این کشف اخیر می تواند به این معنا باشد که روزی بیماران دیابتی می توانند به جای تکیه بر تزریق انسولین، آن را تولید کنند.

اگرچه علت دقیق دیابت نوع 1 هنوز مشخص نیست، اما دانشمندان تصور می کنند که این بیماری ناشی از یک پاسخ خود ایمنی می باشد که در آن، بدن انسان به سلول‌های بتای پانکراس، حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. سالیان سال است که محققان در حال بررسی و تحقیق بر روی «درمان» دیابت با استفاده از سلول‌های بنیادی برای ایجاد سلول‌های تولیدکننده انسولین برای جایگزینی سلول‌هایی که توسط سیستم ایمنی تخریب شده‌اند، می باشند.

در مطالعه حاضر، محققان سلول‌های بنیادی معده را از طریق روش آندوسکوپی، که در آن یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر با یک دوربین روی آن (اندوسکوپ) از طریق دهان وارد معده می‌شود، خارج کردند. آندوسکوپ مجهز به ابزاری است که به اپراتور اجازه می‌دهد نمونه‌های بافت را بگیرد.

محققان معتقدند پیوند سلول های ترشح کننده انسولین ایجاد شده از سلول های بنیادی بیمار، راه طبیعی تری برای بهبود عملکرد سلول های بتا است و مشکل رد پیوند را کاهش می دهد.

لینک خبر:

https://newatlas.com/medical/stomach-stem-cells-type-1-diabetes-cure/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zppw