سلول درمانی رویکردی امیدوارکننده برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع یک

طبق آخرین مطالعات محققین، جایگزینی سلول های جزایر پانکراس مشتق شده از سلول‌های بنیادی آلوژنیک، درمانی امیدوار کننده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد.

طبق آخرین مطالعات محققین، جایگزینی سلول های جزایر پانکراس مشتق شده از سلول‌های بنیادی آلوژنیک، درمانی امیدوار کننده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد.

VX-880  یک درمان مشتق از سلول های بنیادی است که در آزمایش های بالینی، توانسته سلول های بتا آسیب دیده را با سلول های تولید کننده انسولین پیوندی سالم جایگزین کند. با این حال، این سلول های جدید در معرض خطر حمله سیستم ایمنی بدن قرار دارند، بنابراین درمان سرکوب سیستم ایمنی در حال حاضر برای موفقیت پیوند سلول های بنیادی مورد نیاز است.

طبق مشاهدات، دو نفر از شش بیمار بررسی شده بیش از یک سال پس از تزریق VX-880 همچنان بی نیاز به انسولین بوده و سه بیمار دیگر که اخیراً این درمان را دریافت کردند، در مسیری مشابه قرار دارند.

یک نفر از این شش بیمار به دلایل غیر مرتبط، از ادامه درمان منصرف شده و پنج بیمار باقی مانده به دریافت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از پس زدن جزایر پانکراس ادامه می دهند.

دکتر Trevor W. Reichman محقق ارشد این پروژه و مدیر بخش پیوند سلول های پانکراس در دانشگاه تورنتو در خصوص این مطالعه گفت: « یافته‌های جدید نشان دهنده ی پتانسیل سلول های جزایر مشتق از سلول‌های بنیادی به‌عنوان درمانی موثر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد و همچنین نشان‌دهنده عصر جدیدی بوده که به طور بالقوه می‌تواند نیاز به تزریق خارجی انسولین را برای کنترل قند خون برطرف کند. »

دکتر Maria Cristina Nostro ، محقق ارشد در موسسه سلول های بنیادی McEwen تورنتو، در مصاحبه ای گفت: داده های حاصل از این کارآزمایی بالینی بسیار جالب توجه بوده و نکته حائز اهمیت آن نتایج مشاهده شده در تست تحمل گلوکز می باشد که در آن  همانند یک فرد سالم ترشح انسولین تقریباً مشاهده شده است.

 

لینک خبر:

https://www.medscape.com/viewarticle/993974

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZF2w