سلول درمانی CAR-T به طور کامل بیماری خود ایمنی را در چندین بیمار درمان کرده است

محققان در دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن-نورنبرگ (FAU) در آلمان با استفاده از سلول های ایمنی اصلاح شده ژنتیکی معروف به CAR-T با موفقیت چندین بیمار مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شدید (SLE) را درمان کردند.




محققان در دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن-نورنبرگ (FAU) در آلمان با استفاده از سلول های ایمنی اصلاح شده ژنتیکی معروف به CAR-T با موفقیت چندین بیمار مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شدید (SLE) را درمان کردند.

 سلول‌های CAR T سلول‌های ایمنی هستند که از یک فرد بیمار گرفته می‌شوند و به‌طور ژنتیکی برای بیان پروتئین‌های شناخته شده به عنوان گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک CAR روی سطح خود به منظور اتصال به پروتئین‌های خاص بر روی سطح سلول‌های هدف و حذف آن‌ها مهندسی شده‌اند.  سلول‌های CAR-T نوعی درمان شخصی‌شده هستند و قبلاً به عنوان درمانی برای چندین سرطان در ایالات متحده تایید شده‌اند.

 در اولین مطالعه از نوع خود که در Nature Medicine منتشر شد، محققان FAU اکنون سلول‌های CAR T را برای حمله به سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های B که آنتی‌بادی‌های مضر علیه سلول‌های خود بدن در بیماری‌های خودایمنی مانند SLE تولید می‌کنند، اصلاح کرده‌اند و نتایج شگفت‌انگیزی در پی داشته است.

 پروفسور گئورگ شت، دکترا، مدیر دپارتمان، گفت: «ما توانسته‌ایم به شش بیمار جوانی که از نوع تهدیدکننده زندگی SLE رنج می‌برند کمک کنیم و با درمان سلول‌های CAR-T آنها را به طور کامل از این بیماری رها کنیم.»

 SLE شکل شدید نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سلول‌های ایمنی آنتی‌بادی‌هایی تشکیل می‌دهند که به DNA خودبدنحمله


می‌کنند که منجر به التهاب اندام‌های داخلی می‌شود.  بیمارانی که از این بیماری رنج می برند اغلب به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای مدیریت علائمی مانند خستگی مفرط و درد مفاصل وابسته هستند.  برای انجام کارآزمایی، محققان بیماران SLE مقاوم به درمان را که آسیب در اندام‌های متعددی مانند کلیه‌ها، قلب و ریه‌ها را نشان می‌دادند، انتخاب کردند.

 شت می‌گوید: «آنچه در این مورد خاص است این است که یک تزریق سلول‌های CAR-T التهاب و پاسخ خودایمنی را مانند خانه‌ای از کارت کاهش داد و بیماران توانستند تمام درمان‌ها از جمله کورتیکواستروئیدها را متوقف کنند.»

 محققان این درمان را با فشار دادن دکمه تنظیم مجدد در سیستم ایمنی مقایسه کردند.  به گفته پروفسور Dimitros Mougiakakos، مدیر بخش هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول های بنیادی در دانشگاه ماگدبورگ و یکی از نویسندگان این مطالعه، 100 روز پس از درمان با سلول های CAR T، سلول های B بازسازی شدند اما بیماری برنگشت.

 زمانی که سیستم ایمنی بیماران تحت درمان بررسی می‌شود، شگفت‌آور است که سلول‌های B تازه پدیدار شده، شبیه به یک نوزاد، بکر هستند.  پروفسور گرهارد کرونکه، استاد ایمونولوژی FAU و یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: بنابراین می‌توانیم مطمئن باشیم که می‌گوییم دکمه تنظیم مجدد واقعاً در اینجا فشار داده شده است.

 با این حال، به دلیل حذف سلول‌های B نه تنها معیوب، بلکه تمام سلول‌های B، درمان با سلول‌های T خطر ایجاد «سندرم آزادسازی سیتوکین» را به همراه دارد که در آن سلول‌های T مولکول‌های پیش‌التهابی به نام سیتوکین‌ها را در جریان خون تولید می‌کنند و بنابراین درمان را به طور بالقوه برای بیمارانی که تنها علائم خفیف دارند نامناسب می سازد.

 برای اطمینان از اینکه درمان با سلول های CAR T به سیستم ایمنی بیماران در این کارآزمایی آسیب نمی رساند، محققان مقدار آنتی بادی آنها را در پاسخ به چندین واکسن مانند سرخک، اوریون و هپاتیت B قبل و بعد از درمان آزمایش کردند.  به طور کلی، آنها تفاوت معنی داری در تیتر آنتی بادی پیدا نکردند و نتیجه گرفتند که سلول های CAR T عمدتاً سلول های B عامل بیماری را که آنتی بادی های خودی را تولید می کنند، از بین می برند.

 به عنوان گام بعدی، دانشمندان در FAU در حال برنامه ریزی برای انجام یک کارآزمایی بالینی بزرگتر هستند که در آن بیماران مبتلا به انواع مختلف بیماری های شدید خودایمنی، درمان با سلول های CAR T را دریافت خواهند کرد.

 

https://www.insideprecisionmedicine.com/topics/patient-care/therapeutics/autoimmune-disease-drugs/car-t-cell-therapy-completely-cures-autoimmune-disease-in-several-patients/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZLkv