سرنوشت سلول های بنیادی اسکلتی توسط اسیدهای چرب و خون تعیین می شود

سلول های بنیادی اسکلتی می توانند تحت تأثیر سطح مواد مغذی موجود در خون قرار بگیرند و پس از آسیب دیدن استخوان یا غضروف تشکیل شوند.

 

 

سلول های بنیادی اسکلتی می توانند تحت تأثیر سطح مواد مغذی موجود در خون قرار بگیرند و پس از آسیب دیدن استخوان یا غضروف تشکیل شوند.

محققان دانشگاه هاروارد (MA ، ایالات متحده) و KU Leuven (لوون ، بلژیک) کشف کرده اند که چگونه سطوح مختلف مواد مغذی در خون می تواند بر رشد سلول‌های بنیادی در طول ترمیم استخوان تأثیر بگذارد. یافته‌های آنها نشان داد که وقتی اسیدهای چرب در خون وجود دارند ، سلولهای جدید استخوان سازی تولید می شوند. با این حال ، در صورت عدم وجود اسیدهای چرب ، در ابتدا غضروف تشکیل می شود که بعداً می تواند توسط سلولهای استخوانی جایگزین شود.

تا پیش از این ، محققان نمی دانستند که سلولهای مولد چگونه تصمیم به تشکیل سلول های استخوانی یا غضروفی می گیرند. مطالعه جدید ، منتشر شده درمجله نیچر ، نشان می دهد که وجود رگ های خونی و اسیدهای چرب ممکن است نقشی اساسی داشته باشد. این کشف ممکن است به تحقیق در درمان بیماری هایی مانند آرتروز که کمبود غضروف سالم می تواند باعث درد شدید شود، کمک کند.

ترمیم استخوان به طور معمول به یکی از دو روش اتفاق می افتد: وقتی شکستگی کوچک است ، سلول های اسکلتی می توانند بلافاصله به سلول های ترمیم کننده استخوان متمایز شوند ، اما وقتی شکستگی بزرگتر است ، این سلول های مولد ابتدا غضروف تشکیل می دهند و بعداً سلول های استخوانی جایگزین می شوند.

در این مطالعه که مبتنی بر مدل موشی است، نشان دادند که وقتی رگ های خونی مسدود می شوند ، غضروف تشکیل می شود. در مقابل ، وقتی رگ های خونی باز می مانند ، بلافاصله سلول های تشکیل دهنده استخوان ایجاد می شوند.

پس از کشف آنها ، تیم تصمیم گرفت تا مشخص کند خون ممکن است چه نقشی خاص در سرنوشت سلولهای مولد داشته باشد.

این گروه تحقیق دریافتند که اسیدهای چرب موجود در خون مسئول رشد سلولهای پیش ساز به سلولهای تشکیل دهنده استخوان هستند و کمبود اسیدهای چرب باعث فعال شدن سلولهای مولد ژن SOX9 در نتیجه منجر به تشکیل غضروف می شود.

این گروه تحقیق دریافتند که اسیدهای چرب موجود در خون مسئول رشد سلول‌های پیش ساز به سلول‌های تشکیل دهنده استخوان هستند و کمبود اسیدهای چرب باعث فعال شدن سلولهای مولد ژن SOX9 و در نتیجه منجر به تشکیل غضروف می شود.

Link:https://www.regmednet.com/skeletal-stem-cell-fate-is-decided-by-fatty-acids-and-blood/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2jr