ساخت بافت سه بعدی کلیه مانند از سلول‌های بنیادی

یک تیم تحقیقاتی مستقر در دانشگاه کوماموتو (ژاپن) بافت پیچیده‌ی‌ کلیه سه بعدی را در آزمایشگاه تنها از سلول‌های بنیادی جنینی موش (ES) ایجاد کرده است. این ارگانوئیدها می‌توانند به تحقیقات بهتر کلیه و در نهایت کلیه‌های مصنوعی برای پیوند به انسان منجر شوند.

یک تیم تحقیقاتی مستقر در دانشگاه کوماموتو (ژاپن) بافت پیچیده‌ی‌ کلیه سه بعدی را در آزمایشگاه تنها از سلول‌های بنیادی جنینی موش (ES) ایجاد کرده است. این ارگانوئیدها می‌توانند به تحقیقات بهتر کلیه و در نهایت کلیه‌های مصنوعی برای پیوند به انسان منجر شوند. محققان بر این باورند که کار آنها باعث پیشرفت تحقیقات کلیه و حتی فراتر از آن، به ساخت عضوی قابل پیوند در آینده منجر خواهد شد.

کلیه برای سلامتی حیاتی است زیرا مواد زائد و آب اضافی خون را فیلتر می‌کند. این اندام پیچیده از ترکیب سه جزء ایجاد می‌شود. تیم دکتر نیشیناکامورا در مؤسسه جنین شناسی مولکولی و ژنتیک (IMEG) در دانشگاه کوماموتو روشی را برای القای سومین و آخرین جزء، اجداد استرومایی ویژه کلیه، در موش‌ها ایجاد کرده‌اند. این اولین بار است که دانشمندان چنین ساختار پیچیده‌ای را از ابتدا در آزمایشگاه ایجاد می‌کنند. آنها می‌گویند که اگر این آخرین جزء نیز از سلول‌های انسانی ساخته شود، ایجاد کلیه پیچیده انسانی مشابه ممکن خواهد شد.

https://www.technologynetworks.com/cell-science/news/kidney-like-3d-tissue-created-from-stem-cells-358111

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8wt