زمان طلایی تبدیل دانش به فناوری

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد، دکتر عظیمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آمن، دکتر مطلبی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر صنعتی معاون پژوهشی و دکتر شمس آرا عضو هیئت علمی پژوهشگاه در تاریخ 12 خرداد‌ماه 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد، دکتر عظیمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آمن، دکتر مطلبی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر صنعتی معاون پژوهشی و دکتر شمس آرا عضو هیئت علمی پژوهشگاه در تاریخ 12 خرداد‌ماه 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر حمیدیه ضمن اشاره به توانایی های علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حوزه ویرایش ژن عنوان کرد: تولید موش هموفیلی توسط اساتید پژوهشگاه، نوید آینده ی روشن فناوری های این حوزه بود. اگرچه متخصصین دانش تولید محصول را دارا می باشند ولی لازم است در کنار تولید محصول، افراد متخصصی در حوزه دانش کسب و کار حضور داشته باشند تا بتوانند ورود به بازار را تسهیل کنند. وی همچنین بیان کرد: با توجه به کشش بازار منطقه برای اینگونه محصولات می باسیت، در مدل اقتصادی در نظر گرفته شده پتانسیل عرضه در بازار های بین المللی را نیز مطرح کرد. دبیر ستاد درخصوص لزوم فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز جهت  تجاری سازی محصولات ژن درمانی افزود: زمان طلایی تبدیل دانش به فناوری ست و جهت تسریع ورود محصولات حوزه ژن درمانی به بازار نیاز به تعریف زیرساختارها و تدوین آیین نامه های مربوطه هستیم. در این راستا ستاد از مدت ها پیش پیگیری آیین نامه ی ژن درمانی را در اولویت قرار داده است.

دکتر مطلبی به ارائه ی توضیحاتی در رابطه با امکانات و پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه پرداخت و از اینکه محصول  CRISPR  تولید شده این پژوهشگاه مورد تایید ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی قرار گرفته است، ابراز خرسندی نمود.

سپس دکتر صنعتی در رابطه با طرح مرکز ویرایش ژنوم به ارائه ی توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر پژوهشگاه استفاده از تکنیک ویرایش ژن را در چهار حوزه : هموفیلی، تالاسمی، چشم و سرطان پیگیری می نماید که برخی از این پژوهش ها بسیار به بازار نزدیک است.

 در ادامه دکتر امیرخانی ضمن اشاره به رصد علوم و فناوری های حوزه ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط ستاد عنوان کرد: جهت ارزیابی بازار حوزه ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، ستاد به طور مداوم بازار های جهانی و داخلی را رصد می کند و با بررسی شرایط موجود مراکز را در راستای تولید محصولات با پتانسیل بالای عرضه به بازار هدایت می کند.

در پایان دکتر عظیمی به ارائه ی  توضیحاتی در خصوص نحوه ی تعامل و سرمایه گذاری شرکت آمن در حوزه ی سلامت  پرداخت. وی همچنین به بیان دیدگاه هایی در خصوص محورهای لازم در راستای تجاری سازی حوزه ی ژن درمانی ارائه نمود.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZtH1