رویکردی جدید برای درمان با سلول T

درمان با سلول های T یک زمینه رو به رشد است که کاربردهای آن فراتر از درمان سرطان خون و تومورهای غیرخونی است. همچنین پیشرفت هایی در جهت استفاده از سلول های T برای درمان بیماری های عفونی مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و آنفولانزا در حال انجام است.


 درمان با سلول های T یک زمینه رو به رشد است که کاربردهای آن فراتر از درمان سرطان خون و تومورهای غیرخونی است.  همچنین پیشرفت هایی در جهت استفاده از سلول های T برای درمان بیماری های عفونی مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و آنفولانزا در حال انجام است.

 یکی از انواع مرسوم درمان با سلول های T بر توسعه یک گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی یا بیمار تکیه دارد، اما زیر مجموعه ای از سلول های T به نام سلول های T گاما دلتا (γδ) می تواند هدف گیری اختصاصی بدون نیاز به CAR را فعال کند. سلول های γδ T به عنوان پلی بین سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی ​​عمل می کنند و به عنوان یک ایمنی درمانی موثر با به کارگیری پاسخ دهنده های ایمنی مانند سلول های کشنده طبیعی (NK) به تومور ایفای نقش می کنند.

برایان کوبل، مدیر عامل TC Biopharm در مورد کاربردهای گسترده درمان با سلول T γδ و نحوه نزدیک شدن آنها به توسعه Omnimune، یک درمان پیشگام برای لوسمی حاد میلوئیدی (AML) صحبت کرده که در فاز IIb/III کارآزمایی بالینی امیدوارکننده بوده است.


 برایان کوبل می گوید: "درحالحاضر،ماشاهدیکموجواقعیازدرمانهایسلولیهستیمکهبهکلینیکبرایتعدادیازبیماریهافشارآورده است.  بیماری های سیستم عصبی مرکزی، بیماری های عفونی و دیابت، چندین نام از این بیماری هاست. این درمان‌ها تا حد زیادی همچنان بایست در بالین عرضه شوند، اما من فکر می‌کنم بزرگترین تاثیر تا به امروز تغییر در نحوه درک ما از درمان بیمار بوده است.  در مقایسه با گذشته که تمرکز بیشتر بر روی اختراع چیزی کاملاً مصنوعی برای بدن برای درمان وضعیت بیماری بود، بیشتر تمرکز بر روی یافتن درمان‌هایی است که با سیستم موجود بدن کار می‌کنند.  همانطور که تعداد بیشتری از این سلول درمانی ها در کلینیک مورد استفاده قرار می گیرد - و ما داده های بیشتری را می بینیم - نه تنها در مورد درمان، بلکه امیدواریم در مورد اینکه چگونه بدن تحت تأثیر بیماری مورد نظر قرار می گیرد و چگونه می توانیم بهبود گزینه های درمانی برای بیماران را شاهد باشیم، خواهیم آموخت و درک خواهیم کرد. به نظر می رسد سلول درمانی پروفایل سمیت پایینی داشته‌باشد، بنابراین آینده این حوزه بیشتر به روی همکاری های بالقوه و درمان های ترکیبی در بیماری های سخت باز می شود.

 سلول T γδ دارای مشخصه های بالقوه بسیاری است. این یک سلول کاملا منحصر به فرد است و گیرنده سلول T γδ از زنجیره های گاما و دلتا تشکیل شده است که آن را قادر می سازد بین سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی ​​پل برقرار کند.  بنابراین، عملکرد آن به اندازه سایر زیر مجموعه‌های سلول T مجزا نیست.  به طور خاص، مکانیسم عمل سلول T γδ وابسته به حضور یک فسفو آنتی ژن به نام ایزوپنتنیل پیروفسفات (IPP) است.  IPP توسط سلول های توموری بیمار (از جمله تمام تومورهایی که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته اند) بیان شده اما توسط سلول های سالم بیان نمی شود.  به این ترتیب، سلول γδ بدون نیاز به اصلاح ژنتیکی، سلول های توموری را هدف قرار می دهد.  سلول های γδ به عنوان بخشی از عملکرد ایمنی خود، پاسخ ایمنی را تنظیم می کنند.

اگر سلول‌های γδ یک محل عفونت یا تومور را هدف قرار دهند، سایر پاسخ‌دهنده‌های ایمنی مانند سلول‌های NK را با خود خواهند آورد.  این باعث می‌شود که سلول‌های γδ نه تنها اولین پاسخ‌دهنده به بافت‌های بیمار مانند عفونت‌های قارچی و سلول‌های سرطانی باشند، بلکه سیگنالی به سیستم ایمنی بدن می‌دهند که باید مکانیسم‌های دفاعی را به سرعت افزایش دهد.

چندین شرکت در فضای درمانی سلول T γδ فعالیت دارند و کارهای بالقوه ای انجام می دهند - در حال حاضر اکثر کارهای درمانی γδ توسط تیم های انکولوژی هدایت می شود.  در حال حاضر، کارآزمایی‌های در حال انجام یا داده‌های اخیر برای لنفوم غیر هوچکین، گلیوبلاستوما، AML و تعدادی دیگر از تومورهای جامد وجود دارد.  شرکت هایی مانند In8bio، Adicet، Lava Therapeutics و Imcheck Therapeutics همگی در درمان γδ کار می کنند.


 فراتر از مستندات انکولوژی، شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد سلول های γδ T می توانند یک درمان خوب قابل تحمل و موثر در بیماری های عفونی یا ویروسی باشند.  ما شواهدی را در کارآزمایی‌های عفونت‌های قارچی و باکتریایی دیده‌ایم که توسط سلول‌های γδ مورد بررسی قرار می‌گیرند و می‌دانیم که بخشی از عملکرد آنها هدف قرار دادن سلول‌های بیمار قبل از گسترش ویروس یا عفونت است.  اکثر این کارها پیش بالینی هستند، اما مطمئناً یک فرضیه علمی قوی و منطقی برای استفاده از سلول های γδ T برای بیماری هایی مانند آنفولانزای شدید، عفونت های قارچی در روده و برای ویروس هایی از جمله HIV و ابولا وجود دارد.

 OmnImmune پیشرفت قابل توجه پلتفرم شرکت ماپسازاجراییک کارآزمایی اتولوگ در تومورهای جامد بود.  هنگامی که TC BioPharm در ابتدا تشکیل شد، بنیانگذاران آنجلا اسکات و دکتر مایک لیک تصمیم آگاهانه ای گرفتند که روی سلول های γδ T تمرکز کنند و همچنین توانایی های تولید خود را ارتقا دهند تا یکپارچه شویم.  همانطور که کارآزمایی اتولوگ اصلی را انجام دادیم، به سرعت متوجه شدیم که فرآیند درمان بیماران با سلول‌های T γδ خود غیراقتصادی بوده و به‌طور بالقوه به دلیل سرکوب سیستم ایمنی، فرسودگی سلولی و تعدادی از مسائل دیگر مؤثر نیست (به عنوان مثال،  محصول نمی تواند ماهیت «off the shelf» داشته باشد).  با این داده‌ها، گام بعدی استفاده از تخصص اصلی شرکت و پیشرفت به سمت سلول‌های T آلوژنیک بود، محصولی که اکنون OmnImmune نامیده می‌شود.  ما می‌دانستیم که سلول‌های T γδ از کارآزمایی اولیه دریافته بودیم که این سلولها که اثر ضد توموری دارند، اکنون می توانند کاندید بهترین درمان ممکن برای بیمار باشند.

 از آنجایی که سلول‌های γδ T محدود به کمپلکس سازگاری بافتی اصلی نیستند، بدون بیماری پیوند علیه میزبان و سمیت قابل توجه، می توانند به طور طبیعی بصورت آلوژن استفاده گردند.  OmnImmune پیشرفت پلتفرم به سمت جایی است که سلول‌های T γδ به عنوان یک درمان سرطان آلوژنیک off the shelf می توانند بهترین کاندید باشند.

 علاوه بر این، و با نگاهی دورتر، از آنجایی که IPP در همه سرطان های خون وجود دارد، منطقی است که ممکن است اثربخشی استفاده از سلول های γδ T اصلاح نشده را در سایر سرطان های خونی مانند لوسمی لنفوسیتی حاد، لوسمی لنفوسیتی مزمن، مولتیپل میلوما و غیره نیز مشاهده کنیم.

ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.


https://www.technologynetworks.com/biopharma/blog/a-new-approach-to-t-cell-therapy-364507

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZnMu