رویکرد جدید ایمونوتراپی باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی ضد توموری در مدل‌های پیش بالینی شده است


 یک رویکرد جدید برای ایمونوتراپی سرطان که از یک نوع سلول ایمنی برای کشتن دیگری استفاده می‌کند - به جای حمله مستقیم به سرطان-؛  به گفته محققان دانشکده پزشکی Icahn در Mount Sinai در نیویورک، یک پاسخ ایمنی قوی ضد تومور ایجاد می کند که منجر به کاهش سایز تومورهای تخمدان، ریه و پانکراس در مدل های پیش بالینی شده است.  یافته‌ها در 11 اکتبر 2022 در ژورنال Cancer Immunology Research منتشر شد.

 این مطالعه شامل نوعی درمان بود که از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های CAR T استفاده کرده است.  سلول های CAR T تاکنون در بالین برای تشخیص مستقیم سلول های سرطانی مهندسی شده اند و چندین سرطان خون را با موفقیت درمان کرده اند.  اما چالش هایی وجود داشته است که از استفاده موثر آنها در بسیاری از تومورهای جامد جلوگیری می کند.

 اکثر تومورهای جامد به شدت توسط نوع دیگری از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها کنترل می شود.  ماکروفاژها با مسدود کردن ورود سلول‌های T به بافت تومور به رشد تومورها کمک می‌کنند، که از تخریب سلول‌های سرطانی توسط سلول‌های CAR T و سلول‌های T خود بیمار جلوگیری می‌کند.

 برای مقابله با این سرکوب سیستم ایمنی در محل، محققان سلول‌های T را مهندسی کردند تا یک «گیرنده آنتی ژن کایمریک» (CAR) بسازند که مولکولی را در سطح ماکروفاژها تشخیص می‌دهد.  هنگامیکهاین

سلول های CAR T با ماکروفاژ توموری مواجه شوند، سلول CAR T فعال شده و ماکروفاژ توموری را از بین می برد.

 درمان موش‌های حامل تومورهای تخمدان، ریه و پانکراس با این سلول‌های CAR T که ماکروفاژها را هدف قرار می‌دهند، تعداد ماکروفاژهای تومور را کاهش داد، تومورها را کوچک کرد و بقای موش ها را افزایش داد.

 کشتن ماکروفاژهای تومور به سلول های T خود موش اجازه می دهد تا به سلول های سرطانی دسترسی پیدا کرده و آنها را بکشند.  محققان همچنین نشان دادند که این ایمنی ضد تومور با آزادسازی سیتوکین اینترفرون گاما - مولکولی که در تنظیم پاسخ های التهابی - از سلول های CAR T درگیر است، ایجاد می شود.

 "هدف اولیه ما فقط استفاده از سلول‌های CAR T برای کشتن ماکروفاژهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بود، اما متوجه شدیم که آنها همچنین با آزاد کردن این مولکول تقویت‌کننده سیستم ایمنی قدرتمند، فعالیت ایمنی علیه تومور را تقویت می‌کنند."

 تغییر هدفگیری CAR ها از سلول های سرطانی به ماکروفاژهای توموری به طور بالقوه منجر به حذف مانع کلیدی دیگری برای درمان موفقیت آمیز تومورهای جامد با سلول های CAR T می شود.  پروتئین های بسیار کمی به طور اختصاصی بر روی سلول های سرطانی یافت می شوند که می توانند برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی در تومورهای جامد به طور مستقیم بدون آسیب رساندن به بافت سالم استفاده شوند.

 ماکروفاژهای یافت شده درتومورهاکه ایمنی را سرکوب می کنند درانواع مختلف سرطان بسیار مشابه هستند و با ماکروفاژها در بافت های سالم بسیار متفاوت هستند.  این منجر به توجه محققان به عوامل مقابله کننده با ماکروفاژها برای درمان سرطان شده است، اما رویکردهای توسعه یافته تا به امروز موفقیت محدودی در آزمایشات بالینی داشته اند.

 "مطالعات مولکولی ما بر روی تومورهای انسانی نشان داده است که زیرمجموعه‌های ماکروفاژی در تومورهای انسانی و نه در بافت‌های طبیعی وجود دارند که بین تومورهای متفاوت و همچنین بیماران مختلف مشابه هستند. بنابراین سلول‌های CAR T علیه این ماکروفاژها می‌تواند راهی گسترده برای هدف قرار دادن انواع مختلف تومورهای جامد و بهبود آن ها باشد."

نهایتا، محققان در حال کار بر روی CAR اختصاصی علیه ماکروفاژ توموری و تولید نسخه‌های انسانی دستورالعمل‌های ژنتیکی هستند تا بتوان آنها را به سلول‌های T خود بیماران سرطانی معرفی کرد.


https://www.news-medical.net/amp/news/20221025/New-approach-to-immunotherapy-provokes-a-robust-anti-tumor-immune-response-in-preclinical-models.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXxv