رونمایی از نقشه راه ژنتیکی دقیق گلوکوم توسط دانشمندان استرالیایی با انجام تحقیقات بر روی سلول‌های بنیادی

تحقیقات سلول‌های بنیادی که نقشه‌راه ژنتیکی دقیقی از گلوکوم (علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت) را ارائه کرده است، به دانشمندان کمک می‌کند تا با شناسایی مناطق هدف بالقوه، داروهای جدیدی را برای مبارزه با این بیماری جهت توقف یا معکوس‌کردن از دست‌دادن بینایی ایجاد کنند. این تحقیق، یکی از بزرگترین و دقیق‌ترین مطالعات مدل‌سازی سلول‌های بنیادی برای بیماری فوق بوده که در نشریه Cell Genomics منتشر شده است.

بر اساس انتشار خبری از دانشگاه ملبورن، با مقایسه مدل‌های سلول‌های بنیادی موجود در شبکیه افراد مبتلا به گلوکوم زاویه‌باز اولیه با افراد سالم، بیش از 300 ویژگی ژنتیکی جدید این سلول‌ها کشف شد. این مطالعه منجر به درک بهتر مکانیسم‌هایی می‌شود که به سلول‌های گانگلیونی شبکیه آسیب می‌رساند و منجر به شروع گلوکوم می‌شود. محققان خاطرنشان کردند که این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا با شناسایی مناطق بالقوه جدید برای هدف قراردادن کاهش دید یا معکوس نمودن از دست‌دادن بینایی ناشی از این بیماری، داروهای جدیدی برای مبارزه با گلوکوم توسعه دهند. سلول‌های گانگلیونی شبکیه سالم -که اطلاعات بصری را از طریق عصب بینایی از چشم به مغز منتقل می‌کنند- برای بینایی ضروری هستند. در گلوکوم، آسیب تدریجی و مرگ این سلول‌ها منجر به کاهش پیش‌رونده و غیرقابل برگشت بینایی می‌شود.

محققان نمی‌توانند سلول‌های گانگلیونی شبکیه را از اهداکنندگان زنده، بدون استفاده از یک روش تهاجمی بدست آورند. برای رفع این مانع، این تیم تحقیقاتی از فناوری سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) برای «برنامه‌ریزی مجدد» از سلول‌های پوستی ارائه‌ شده توسط اهداکنندگان به سلول‌های بنیادی استفاده کردند؛ که سپس در آزمایشگاه به سلول گانگلیونی شبکیه تبدیل شدند. آن‌ها سپس بیان ژنتیکی فردی تقریباً یک چهارم میلیون سلول را ترسیم کردند تا ویژگی‌هایی را شناسایی کنند که می‌تواند بر نحوه بیان ژن‌ها در سلول و عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارند و به طور بالقوه در کاهش بینایی نقش داشته باشد.

پژوهشگران 312 ویژگی ژنتیکی منحصربه‌فرد را در مدل‌های سلول‌های گانگلیونی شبکیه شناسایی کردند که مستلزم تحقیقات بیشتر می‌باشد. این تحقیق صدها هدف جدید را برای محققانی که داروهای جدید برای درمان گلوکوم تولید می‌کنند، فراهم می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این بیماری تا سال 2040 بیش از 80 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد. درمان‌های کنونی محدود به کاهش از دست‌دادن بینایی با کاهش فشار در چشم است؛ اما برای همه بیماران کاربردی نیست و برخی از افراد با وجود داشتن فشار طبیعی چشم، همچنان بسیاری از سلول‌های گانگلیونی شبکیه و بینایی خود را از دست می‌دهند. منبع غنی اطلاعات ژنتیکی تولید شده توسط این تحقیق، اولین قدم مهم به سمت توسعه‌ی درمان‌های جدید است که فراتر از کاهش فشار چشم می‌باشد و می‌تواند آسیب و کاهش بینایی را معکوس نماید.

//isti.ir/Ztwu